We lezen en horen steeds vaker het woord vitaliteit. Maar wat is vitaliteit eigenlijk? Vraag het 10 verschillende mensen en je krijgt 10 verschillende antwoorden. En daar zit gelijk het probleem. Het is een containerbegrip en je hersenen kunnen daar niet echt iets mee. Vitaliteit roept geen emotie op. Misschien wel voor de HR manager, maar nauwelijks voor de werknemer. Het is namelijk lastig om een beeld op te roepen bij het woord vitaliteit. Het risico bestaat dan ook dat investeren in vitaliteit zorgt dat je gaat zwabberen. Iedereen heeft zijn eigen ideeën en stokpaardjes en voordat het het weet is je vialiteitsplan een wir-war van losse initiatieven zonder kop en start. Bovendien is de ROI van vitaliteit lastig te meten, waardoor de CFO vitaliteit als een kostenpost gaat zien in plaats van een investering. Wat dan wel? Durf te kiezen! Wat is belangrijk in jouw organisatie en waarmee wil je graag worden geassocieerd? Vraag je veel mentaal van je werknemers? Zorg dan dat je voortdurend aandacht besteedt aan mentale gezondheid. Een psycholoog die op afroep en snel beschikbaar is. Workshops en webinars. En bespreek de mentale gezondheid in je voortgangsgesprekken met medewerkers. Hou er ook met de indeling van het werk en taken, werktijden en prestaties rekening mee. Ook afspraken over emailgebruik 's avonds en in het weekend horen daarbij. Maar zorg dat je medewerkers herkennen dat dit een belangrijk thema voor jou is. Dan gaat het beklijven en vergroot je de kans dat ook je medewerkers hiervan bewust worden. Maar het kan natuurlijk ook over voeding gaan. Heb je veel medewerkers met overgewicht of snack-gedrag? Zorg dan dat er gezonde catering is of biedt een gezonde lunch aan. Wel even de WKR in de gaten houden, anders gaat de Belasting dienst er ook iets van vinden ;-). Fruit beschikbaar op de afdelingen en regelmatig campagnes gericht op gezonder eten. Wellicht is een leefstijlcoach of gewichtsconsulent op locatie een optie. Daarvan zijn er zo'n 5000 in Nederland en een dagdeel per week op inloopbasis beschikbaar is voor veel werknemers een uitkomst. Brengen je medewerkers de hele dag zittend door? Durf dan te kiezen voor het thema zit-gedrag en/of bewegen. Investeer in actieve werkplekken met zit-sta-bureaus, deskbikes en ballen om op te zitten. Maak trapgebruik aantrekkelijk en biedt een app waarmee medewerkers elkaar uit kunnen dagen voor beweegchallenges of inzicht krijgen in beweeg- en zitgedrag. De aanhouder wint Doe dat dan ook vervolgens voor langere periode en maak gebruik van de kracht van herhaling. Mensen hebben 3 tot 6 maanden nodig om gedrag te kunnen veranderen in nieuwe gewoontes. Dat bereik je niet met een opeenhoping van allerlei losse flodders op verschillende thema's. Dat is leuk voor de bühne, maar het levert nauwelijks resultaat op. Kies een thema, besteed daar wekelijks of minimaal maandelijks aandacht aan en laat zien dat je dat thema belangrijk vindt. Beloon de medewerkers voor deelname en presenteer regelmatig resultaten of zet goede voorbeelden extra in het zonnetje. Sparren over jouw keuzes? Bel me gerust. 06-28226715 of connect op LinkedIn: René Sielhorst
1 Opmerking
NL Actief en Fitcoin® hebben de handen ineengeslagen! De samenwerking heeft als doel, mensen letterlijk en figuurlijk weer in beweging te brengen. Dit doen we doormiddel van een digitale beweegmunten die vanaf vandaag in verschillende NL Actief clubs zijn te verdienen. Door de samenwerking met NL Actief kunnen nu ook Fitnesclubs hun leden gaan belonen met Fitcoins®. Daarvoor heeft de samenwerking 3 doelstellingen geformuleerd:
Wil je meer weten of heb je ook interesse in Fitcoins® voor jouw club of bedrijf? Kijk dan hier. Wil jij ook een NL Actief preventiecentrum worden of meer informatie mail naar am.vanduivenboden@nlactief.nl #nlactief #fitcoin In 2022 is de Fitcoin-app gelanceerd in Oosterhout. Het doel van deze app is het bevorderen van beweging en een gezonde leefstijl van jongeren aan de hand van beloningen die zij kunnen verdienen met het verzamelen van ‘Fitcoins’. De doelstelling omschreven in de overeenkomst spreekt van het betrekken van jongeren tussen de 12 en 23 jaar via het middelbaar onderwijs in Oosterhout, met als doel dat 60% van deze doelgroep actief deelneemt aan de app.
Its My Life heeft resultaten die tot nu toe zijn behaald gedeeld met de gemeente. Deze informatie biedt een inkijkje in de voortgang van Fitcoins in Oosterhout omtrent gebruik en aanbod. Gebruik van de app Op dit moment heeft de Fitcoins app 1150 gebruikers. De gebruikers komen tot op heden veruit het meeste van scholen, waar een officiële lancering is georganiseerd. Het gebruik van de app is als volgt verdeeld: • Curio Effent: 410 gebruikers • Oelbert Gymnasium: 346 gebruikers • Hanze College: 192 gebruikers • Praktijkschool De Zwaaikom: 165 gebruikers • Overige deelnemers 37 Het gemiddelde deelnamepercentage binnen het onderwijs in Oosterhout ligt op 63%. Wat zijn de bewegingsresultaten van de app gebruikers Om de resultaten van de beweging van jongeren in beeld te krijgen, kan worden gekeken naar het gemiddeld aantal stappen van de app gebruikers. Ook kan de bewegingsrichtlijn als uitgangspunt genomen worden. Jongeren voldoen aan de bewegingsrichtlijn wanneer zij 300 minuten matig intensief bewegen per week (wandelen, fietsen).
Het aanbod in de app De app heeft een divers aanbod aan producten waaraan jongeren de gespaarde Fitcoins kunnen uitgeven. Niet al het aanbod op Fitcoins kan omschreven worden als een gezonde keuze. Op dit moment laten we dit zo, om de toeloop naar de app te waarborgen. Wél is het opvallend dat het meest verkochte item op de app de gezonde soep van de Zwaaikom is. In die zin draagt de app bij aan gezondere voedingsgewoontes. Andere populaire aankopen zijn: Een ijsje bij ViaVia, kaartjes voor zwembad de Warande, Bubble tea, Playstation bon, MyJewelry bon en de sportcadeaubon van Intersport. Het uitbreiden van het aanbod op Fitcoins blijft een belangrijk doel, zodat de app ook op de lange termijn interessant blijft. Deze zomer werd Fitcoins ook ingezet als middel om activiteiten van MOOVE onder de aandacht te brengen. Men kan via Fitcoins de activiteiten bekijken en zich vervolgens aanmelden voor de activiteit via de app. Binnenkort worden deze activiteiten geëvalueerd om te kijken of Fitcoins sparen leidt tot meer deelname aan activiteiten door jongeren. Conclusies Wat we hebben gemerkt dat gezond aanbod op gebied van voeding een beperkt effect heeft. Leerlingen nemen niet de moeite om naar de binnenstad te gaan voor een gezonde versnapering. De Bubble Tea en ijsje bij ViaVia zijn daarentegen wel weer zeer populair. Niet heel gezond, maar als beleving en ontspanning wel te billijken. Bovendien moet er flink bewogen worden voordat de beloning kan worden opgehaald. Gezond aanbod slaat wél aan, wanneer het direct op school wordt aangeboden als alternatief voor betaald ongezond. Daar ligt dus winst voor de deelnemende scholen. Verder is duidelijk dat belevingen het heel goed doen. Als proef hebben we bioscoopbonnen toegevoegd (zeer snel uitverkocht) en momenteel loopt een proef met cadeaubon lasergame, escaperoom of bowlen bij Vier Hoog in Breda. Ook in het kader van mentale gezondheid en ontspanning een speerpunt voor het komend schooljaar. Verder zullen beproefde succesnummers weer terugkomen in de app. Deze zomer heeft Moove diverse activiteiten gepromoot via de app in het kader van de Zomerkaravaan. We hebben relatief veel aanmeldingen via de app zien binnenkomen en gaan nu evalueren of deze jongeren ook daadwerkelijk zijn gekomen. We hebben de eerste activiteit getoetst en daar was de opkomst vanuit de app 100%. Dus dat geeft hoop, maar vraagt nog meer onderzoek. Wat we verder in de projectgroep nog gaan bespreken is de aansluiting van (sport)clubs en verenigingen op het platform, zodat zij hun aanbod actief kunnen promoten. Vooral de toegankelijkheid voor sport en bewegen voor mensen met een kleine beurs is speerpunt in het beleid van VWS. Fitcoins zouden hier een rol in kunnen spelen.
Dat klinkt natuurlijk behoorlijk absurd, toch is een veiligheidshelm op de bouw of raffinaderij heel normaal. Zelfs verplicht. Ook je handen aan de leuning houden bij traplopen of je auto met de neus naar de weg parkeren is vanzelfsprekend en wordt streng op gecontroleerd. Logisch natuurlijk, want de gevolgen van een bedrijfsongeval in dergelijke situaties zijn zeer ingrijpend. Van ernstig letsel tot zelfs dodelijke ongevallen. Dan lijkt een kantooromgeving een veilige werkplek. En tot op zekere hoogte is dat ook zo. Over het algemeen is het risico op ernstig letsel of een dodelijk ongeval klein. Althans, alleen wanneer je naar de korte termijn kijkt. Ook op kantoor loop je ernstig risico. De gemiddelde kantoortijger zit 8 tot 11 uur per dag. Daarmee scoren we ruim hoger dan de ons omringende landen zoals België en Duitsland. Lang zitten verhoogt de kans op de ontwikkeling van overgewicht, diabetes type 2, hart- en vaatzieken en verschillende vormen van kanker. Deze gevolgen zijn weliswaar minder zichtbaar, maar op de lange termijn net zo ingrijpend voor de medewerkers als een ongeval op de bouw. Nu kennen we de verplichting voor de RI&E, de Risico Inventarisatie & Evaluatie. Daarin worden wel plichtmatig de risico’s in kaart gebracht, maar in veel gevallen wordt er weinig actie ondernomen op ‘stille’ risico’s zoals langdurig zitgedrag. En dat is een gemiste kans. Tijdens Covid-19 hebben we gezien dat fitnessclubs en sportverenigingen gesloten waren en mensen daardoor massaal gingen wandelen. Inmiddels is alles weer redelijk terug naar normaal en is ook hybride werken als vanzelfsprekend ingeburgerd. En zitten we weer als vanouds de hele dag achter bureau of keukentafel. Daarom is het nú tijd om actie te ondernemen. Het inlassen van beweegmomentjes tijdens een werkdag, lunchwandelen en walking meetings zouden net zo verplicht moeten zijn als een veiligheidshelm op de bouw. Want als je een ongeluk kan voorkomen, waarom zou je dat dan niet doen? Zo zet Waterschap Aa en Maas Fitcoins in voor een vitalere en maatschappelijk verantwoorde organisatie ![]() De It’s My Life community blijft groeien. Steeds meer organisaties zetten de It’s My Life app in om de vitaliteit van hun medewerkers te boosten. Denk aan grote corporates, maar ook MKB-bedrijven, universiteiten en woningcorporaties. Elke organisatie zet de Fitcoins in op zijn eigen manier, maar allemaal met hetzelfde doel: gezond gedrag belonen om gezondheidswinst, werkgeluk en maatschappelijke impact te vergroten. Wij vinden dat deze ervaringen een mooi podium verdienen. Daarom interviewen we regelmatig onze ambassadeurs binnen aangesloten organisaties. Deze maand spraken we met Marcel Kanters van Waterschap Aa en Maas Het einde van dit bewogen (😉) jaar is in zicht en dat laten we niet zomaar voorbij gaan. We organiseren voor al onze fanatieke deelnemers de Fitcoin eindejaarsloterij! Als jouw community openbaar is zie je deze vanaf 15 december vanzelf in je catalogus verschijnen. Ben je geen ‘open community’, maar wil je toch meedoen? Stuur dan even een berichtje naar dorien@itsmylife24.nl.
Maak kans op mooie prijzen! Een loterij is natuurlijk niet compleet zonder mooie prijzen! Doe mee en wie weet maak jij kans op: 1e Prijs: Diner-bon t.w.v. € 150,- 2e Prijs: Cadeaubon Bever zwerfsport t.w.v. € 100,- 3e prijs: Een Garmin Vivofit 4 t.w.v. € 80,- 4e Prijs: Een Sauna arrangement t.w.v. € 50,- 5e Prijs: Een boekenbon t.w.v. € 25,- 6e t/m 10e prijs: Een cadeaukaart van bol.com t.w.v. € 10,- Spelregels Voor 50 Fitcoins koop je al een lot. Je kan maximaal 4 loten per persoon kopen. Op 30 december worden de prijswinnaars bekendgemaakt. Zij ontvangen een persoonlijk bericht. Besluit je om met je hele organisatie mee te doen aan de eindejaarsloterij? Zorg dan dat je er intern aandacht aan besteedt, bijvoorbeeld door de loterij op intranet te delen. Niet alleen waarderen wij dat enorm, maar zo vergroot je vooral de kans dat jouw collega’s meedoen aan de loterij. Wie niet wandelt, wie niet wint! Veel succes en vooral veel plezier gewenst namens team It’s My Life! De fanatiekelingen onder ons hebben het vast al gemerkt, maar toch delen we dit leuke nieuws: het scorebord in de It’s My Life app is geüpdatet!
Het gemiddelde wordt nu berekend over 7 dagen Voorheen was de ranking op het scorebord gebaseerd op de gemiddelden van de afgelopen 30 dagen, wat een statisch beeld gaf. Dit hebben we veranderd naar de gemiddelden van de afgelopen 7 dagen. Wel zo dynamisch! Ook zul je zien dat we het eerste scherm dat opent wanneer je op de statistiek-knop drukt is aangepast. Nu kun je in één oogopslag zien hoe jij presteert ten opzichte van de andere communityleden. Het aantal stappen dat je gemiddeld per dag zet is ook gebaseerd op de afgelopen 7 dagen. We noemen dit je daggemiddelde. Hoe hoger jouw daggemiddelde, hoe hoger jouw plek op het scorebord. Bewaak je plek op het scorebord Met dit nieuwe gemiddelde loop je sneller in op je voorstanders wanneer je 7 dagen lang je uiterste best doet, of kun je juist je felbegeerde podiumplaats kwijtraken als je een week lang wat minder stappen zet… De kans dat de ranking er elke week anders uitziet is dus groot. Wat is jouw hoogst behaalde rang, wie is jouw geduchte tegenstander en geef je als ambassadeur het goede voorbeeld? Blijf zo doorgaan! Zet jij het scorebord in als extra motivatiefactor voor jouw collega’s? We horen graag hoe je dit doet. Stuur een mail naar Dorien@itsmylife24.nl, vertel ons hoe jij het scorebord gebruikt en wie weet publiceren we jouw ervaringen en tips! Wist je dat de meeste goede voornemens vaak al na 1 à 2 maanden mislukken? Meestal is dit te wijten aan de gekozen methodiek; de meeste mensen stellen namelijk (te) grote doelen op de (te) lange termijn. Daardoor wordt de weg naar het doel vaak te overweldigend en lijkt de eindstreep onhaalbaar. Dit demotiveert enorm, waardoor de meeste mensen het bijltje er na een aantal weken weer bij neer gooien en de goede voornemens weer uitstellen naar volgend jaar. Vreselijk zonde, vinden wij.
|
Archieven
Oktober 2022
Categorieën |