FIT WORDEN zonder stuk te gaan.
  • Home
  • Ons verhaal
  • Actueel
  • Contact

Verhalen waar je warm voor loopt.

'Keep them in the game with Fitcoins®'

6/14/2019

0 Reacties

 
Sportverenigingen en fitnessclubs hebben vanuit de historie een belangrijke maatschappelijke betekenis als het gaat op sport- en gezondheidsstimulering. Vandaag de dag ondervinden verenigingen en clubs in toenemende mate concurrentie vanuit onverwachte hoek: Ongebonden en vrij sporten, beursgenoteerde, internationale fitness-giganten en buitensport-clubs die gebruik maken van gratis toegankelijke parken en locaties. Daardoor is het voor lokale verenigingen en clubs steeds lastiger om bestaande leden vast te houden, nieuwe leden te werven en financieel gezond te blijven. De oplossing ligt in het bevorderen van een gevoel van gemeenschap en welzijn. Het gevoel van gezamenlijke kenmerken, doelen, drijfveren en interesses; het wij-gevoel. Dat geeft de mogelijkheid betekenisvol te zijn en meerwaarde te bieden aan leden, zodat zij zich meer verbonden voelen met de club, andere leden en trainers.

Smart Health Community 

Verenigingen en clubs lijden onder de balast van een fysieke locatie: een sportpark, terrein, gebouw al dan niet met apparatuur en faciliteiten, dat onderhouden moet worden en daardoor geld kost. Het is binnen deze context logisch dat de primaire focus is gericht op het aantrekken van bestaande leden en nieuwe leden naar de locatie. En dat is gelijk de grote valkuil. Leden brengen gemiddeld 3 tot 5 uur door op de club, de rest van de tijd bevinden ze zich elders. Dat is 97% van de tijd. Veel clubs verliezen de binding met leden zodra zij de locatie verlaten. Hoogstens is er nog een app of website waar informatie is te vinden, maar daar blijft het bij. En dat is zonde, want connectiviteit via smartphones en de exponentiële groei van technologie maken slimme 'communities' mogelijk, die een moderne kijk op  klantbeleving en klantbehoud bieden.

Zo blijf je 'top of mind' en bouw je waardevolle relaties met je leden

Wat komt er precies bij kijken om zo'n 'smart health community' te bouwen? De volgende 5 aandachtsgebieden helpen je een community op te zetten:
  1. Zorg voor een proactieve communicatie met je leden
  2. Bevorder een gevoel van 'samen' en welzijn
  3. Optimaal gebruik van technologie en kennis over gedragswetenschappen
  4. Verzamel en analyseer data van je leden zodat aanbod beter aansluit op behoeften
  5. Sluit partnerships met lokale partijen die jouw aanbod kunnen aanvullen en versterken 

'Keep them in the game with Fitcoins®'

De makkelijkste manier je leden te boeien en binden is acties die worden uitgezet door jouw club of vereniging te belonen met Fitcoins®. De Fitcoin®-applicatie biedt alle bovengenoemde 5 opties waardoor je snel een community opbouwt, beter met je leden communiceert en leert wat hen beweegt en waar ze aan deelnemen. Ook buiten de vereniging of club! Deelname aan acties, lessen of trainingen, maar ook sport en bewegen buiten de club, leveren Fitcoins® op. Door de slimme software en bijbehorende gezondheids-app besteden je leden de Fitcoins® bij jou op de club. Voor een gezonde shake, een exclusief aanbod of een cap of shirt met jouw logo. Zo bevorder, je retentie en door het opgebouwde Fitcoin®-kapitaal ontstaat een nieuwe waardebeleving. De software is merk-onafhankelijk en zelf in te richten en te beheren, eenvoudig en snel. Wil jij met jouw vereniging of club meer weten over de Fitcoins® en toegevoegde waarde? Laat je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact op. 

    Ja, ik wil graag meer weten:

Verzenden
0 Reacties

Dit bedrijf bespaart € 122.541,- per jaar door de introductie van de Fitcoin®

6/5/2019

0 Reacties

 
In 2018 werden we als consultants ingehuurd om een stagnerend vitaliteitsprogramma nieuw leven in te blazen. Je kent dat wel: er worden best wel wat goede dingen georganiseerd, maar het zijn altijd dezelfde mensen die participeren en het beoogde vitaliteitsteam kwam steeds minder vaak bij elkaar. 'We zijn niet tevreden met het team' zo wist onze opdrachtgever te vertellen. 'Ze zijn niet gemotiveerd en er komt steeds minder terecht van onze plannen. We staan op het punt ermee te stoppen, want het kost ons veel meer dan dat het oplevert'. 'Mag ik dan vragen hoeveel jullie jaarlijks investeren in vitaliteit en gezondheid?', vroeg ik mijn contactpersoon. 'Ja hoor, dat is geen geheim: € 152.541,- dit jaar'. Ik viel bijna van verbazing van mijn stoel. 'Dat is omgerekend bijna € 500,- per medewerker per jaar, dat is fors' rekende ik snel uit. 'Ik spreek liever over ruim € 3000,- per deelnemer, want maximaal 50 medewerkers maken maar gebruik van alle faciliteiten en interventies die we bieden, erg teleurstellend' was de reactie van mijn opdrachtgever.

Wat speelde hier?

Als eerste riepen we het vitaliteitsteam bij elkaar. Waar we een uitgeblust en ongemotiveerd team hadden verwacht, ontmoeten we 9 enthousiaste en gedreven professionals. Totaal anders wat we ons hadden voorgesteld. Eén van de leden, een zeer mondige man met de nodige kennis van zaken én uitstraling, legde gelijk de vinger op de zere plek. 'We hebben hier en fantastisch team met veel kennis en enthousiasme. Maar als er iets georganiseerd moet worden, huurt de directie dure, externe bedrijven in zoals jullie om het te gaan regelen. Wij moeten er alleen maar voor zorgen dat onze collega's mee gaan doen en hebben verder nauwelijks inspraak.' ZO! Bij het kennismakingsrondje bleken we o.a. een hardlooptrainer, diëtist, integraal leefstijlcoach, bootcamp instructrice, wandelcoach en mindfulness trainer aan tafel te hebben. 'We zijn in dit team gekozen vanuit onze achtergrond, maar mogen alleen vanaf de zijlijn toekijken'. 'Wat zouden jullie dan willen?' was mijn logische vraag. 'We kunnen het allemaal zelf regelen', zo verzekerde mij het team, 'maar we krijgen niet de tijd en de tools om het goed uit te rollen. De directie huurt liever dure externen in dan dat ze ons tijd geven om het zelf te doen.'

Simpel rekensommetje

De vervolgstap was makkelijk voor te rekenen aan de directie. We kunnen jaarlijks € 122.541,- besparen en de investering terugbrengen tot € 30.000,- per jaar. De CFO keek me niet-begrijpend aan. 'Wanneer we jullie vitaliteitsteam gaan helpen zelf de regie te nemen over jullie plan en het ook zelf uit laten voeren, dan gaat jullie organisatie minder betalen en het enthousiasme, deelname en waardering gaan toenemen.' Als managementtool stelden we ons Fitcoin®-platform voor. 'Via dit platform kunnen we jullie vitaliteitsteam het beheer laten invullen van de gezonde community binnen de organisatie. Deelname en gezond gedrag worden beloond met Fitcoins® en deze Fitcoins® kunnen deelnemers weer inwisselen voor gezonde producten en diensten binnen de organisatie. Zo bouwen jullie je eigen community en neem je de regie voor gezondheid in eigen hand.' 'En hoe vullen we die catalogus dan?' was de begrijpelijke vraag van de facilitair directeur. 'Er worden al best goede dingen georganiseerd', was mijn reactie. 'Bootcamp, de fitnessruimte, fruit op het werk. Dat gaan we op één platform samenbrengen en activiteiten toevoegen die het vitaliteitsteam zelf bedenkt en uitvoert. Door gebruik van het platform en de Fitcoins® wordt gelijk duidelijk wat wordt gewaardeerd en 'gekocht' en wat niet. Wat waardevol is bouwen we uit, wat waardeloos is (er worden geen Fitcoins® aan uitgegeven) skippen we direct. Daarnaast gaat het MT het vitaliteitsteam een aantal uur per week de ruimte geven om zelf invulling te geven aan het plan onder werktijd. Hiermee wordt jaarlijks 80%  bespaard, terwijl de deelname en motivatie toenemen. Door het 'zelf-doen' ontstaat er meer enthousiasme binnen het vitaliteitsteam en  collega's worden sneller deelnemer doordat ze de 'trainers' kennen. Lokaal werkt nu eenmaal beter. Dure, externe partijen heb je hierdoor niet meer nodig en indien gewenst kunnen we jullie team nog verder opleiden en kwaliteit verbeteren.'

De kracht van het zelf doen

Inmiddels zijn we 1,5 jaar verder. Het vitaliteitsteam bemenst zelf het interne fitnesscentrum, er worden workshops gegeven en regelmatig gaan er groepen naar buiten om te wandelen of te sporten. We hebben enkele heel creatieve items in de catalogus gezien die gretig aftrek vinden voor Fitcoins®. Bij de Coffeecorner is een TV scherm opgehangen waardoor continu het scorebord en nieuws rondom vitaliteit wordt gecommuniceerd via het Fitcoin®-platform. Het team blij, het MT blij, bijna 50% deelname en veel reuring in het pand. En wij? We komen nog af en toe langs om te leren van de goede initiatieven zodat we die weer kunnen delen binnen andere communities. Met Fitcoins® heb je namelijk bijna geen Euro's meer nodig.
Foto
0 Reacties

Hartrevalidatie: Hoe hou je deelnemers betrokken na de eerste 3 maanden?

6/2/2019

2 Reacties

 
Foto
Motivatie om te bewegen. Of om een dieet vol te houden. Het blijft een lastig thema. 'Er moet eerst iets ergs gebeuren voordat we gemotiveerd zijn iets in ons leven te veranderen' hoor ik nog wel eens om me heen. Dat lijkt plausibel, maar is in de praktijk toch anders. Neem nu hartklachten. Je zou toch denken dat je na een hartoperatie super gemotiveerd bent om een tweede infarct of hartaanval te voorkomen. Na een dergelijk ingrijpende gebeurtenis en dito operatie, heb je als patiënt recht op een 3 maanden durend revalidatietraject. Dat was ooit 6 maanden, maar is om financiële redenen teruggebracht naar 3 maanden. Wat blijkt? 80% van de deelnemers valt na afloop weer terug in de oude gewoonten.

5 determinanten voor gezondheid

Uit grootschalig onderzoek blijken er 5 determinanten te zijn die onze gezondheid beïnvloeden. Op de medische wetenschap en genetisch profiel hebben we als individu weinig invloed. We hebben wél invloed op individueel gedrag (bewegen, eten, roken, alcohol, slaap, etc.), fysieke omgeving (wonen, werken, leven, leren) en sociale versterking (wijk, familie, vrienden, vereniging). We blijken ons in de praktijk vooral te richten op individueel gedrag. En dat is heel moeilijk te veranderen zonder de juiste fysieke omgeving en sociale versterking. 

Bouw een community

De belangrijkste reden dat een patiënt tijdens de revalidatie wél gemotiveerd is, is het 'samen' doen. Er ontstaat een binding tussen de deelnemers door een gezamenlijk kenmerk of interesse, in dit geval een ingrijpende gebeurtenis. Er is begrip voor elkaar en ook wederzijdse verantwoordelijkheid: je laat je buddies niet in de steek. Na afloop van de 3 maanden revalidatie moet je het maar alleen uitzoeken en krijg je hoogstens een lijstje mee van sportscholen waar je onder de juiste begeleiding kunt sporten. Maar het groepsgevoel, de grote motivator, ben je kwijt. Toch is het niet moeilijk het groepsgevoel in stand te houden door slimme technologie. Met het Fitcoin-platform bouw je eenvoudig gezonde communities voor groepen mensen met een gezamenlijke interesse of belang. De community wordt gevoed door de ambassadeurs. Dat kunnen de begeleiders zijn van de hartrevalidatie, maar beter nog enkele deelnemers die de groep bij elkaar willen houden. Zij kunnen de overige leden van de community informeren, stimuleren en op de hoogte houden van activiteiten die de community zélf organiseert. We geloven namelijk in de kracht van het zélf doen. Via eenvoudige vragenlijsten en testjes is het makkelijk voortgang te monitoren. Fitcoins worden verdiend met bewegen (fietsen, lopen, deelname activiteiten) en worden uitgegeven aan beloningen, bijvoorbeeld sociale activiteiten die de groep regelmatig bij elkaar brengt. 

Gezondheid heb je zelf in de hand

Bewegen en gezond eten kun je overal. Daar heb je geen duur sportschoolabonnement of ingewikkelde lijstjes ingrediënten voor nodig. Wat wel helpt is een omgeving en community die jou helpt, stimuleert en motiveert. Dat zijn geen algoritmes die dat doen, maar mensen van vlees en bloed. Waarbij technologie de inspanningen makkelijker, leuker, schaalbaar én meetbaar maakt. Meer weten? Bel René Sielhorst op 06 28 22 67 15.
2 Reacties

    Archieven

    December 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Juli 2021
    Mei 2021
    April 2021
    December 2020
    November 2020
    Augustus 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Oktober 2019
    September 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    November 2018

    Categorieën

    Alles

    RSS-feed

Contact Info

Algemeen
085-047 1463
info@itsmylife24.nl

Support
085-047 1464
support@itsmylife24.nl

​© COPYRIGHT 2022 Its My Life.
ALL RIGHTS RESERVED.

Privacy verklaring
  • Home
  • Ons verhaal
  • Actueel
  • Contact