NL Actief en Fitcoin® hebben de handen ineengeslagen! De samenwerking heeft als doel, mensen letterlijk en figuurlijk weer in beweging te brengen. Dit doen we doormiddel van een digitale beweegmunten die vanaf vandaag in verschillende NL Actief clubs zijn te verdienen. Door de samenwerking met NL Actief kunnen nu ook Fitnesclubs hun leden gaan belonen met Fitcoins®. Daarvoor heeft de samenwerking 3 doelstellingen geformuleerd:
Wil je meer weten of heb je ook interesse in Fitcoins® voor jouw club of bedrijf? Kijk dan hier. Wil jij ook een NL Actief preventiecentrum worden of meer informatie mail naar [email protected] #nlactief #fitcoin
0 Comments
In 2022 is de Fitcoin-app gelanceerd in Oosterhout. Het doel van deze app is het bevorderen van beweging en een gezonde leefstijl van jongeren aan de hand van beloningen die zij kunnen verdienen met het verzamelen van ‘Fitcoins’. De doelstelling omschreven in de overeenkomst spreekt van het betrekken van jongeren tussen de 12 en 23 jaar via het middelbaar onderwijs in Oosterhout, met als doel dat 60% van deze doelgroep actief deelneemt aan de app.
Its My Life heeft resultaten die tot nu toe zijn behaald gedeeld met de gemeente. Deze informatie biedt een inkijkje in de voortgang van Fitcoins in Oosterhout omtrent gebruik en aanbod. Gebruik van de app Op dit moment heeft de Fitcoins app 1150 gebruikers. De gebruikers komen tot op heden veruit het meeste van scholen, waar een officiële lancering is georganiseerd. Het gebruik van de app is als volgt verdeeld: • Curio Effent: 410 gebruikers • Oelbert Gymnasium: 346 gebruikers • Hanze College: 192 gebruikers • Praktijkschool De Zwaaikom: 165 gebruikers • Overige deelnemers 37 Het gemiddelde deelnamepercentage binnen het onderwijs in Oosterhout ligt op 63%. Wat zijn de bewegingsresultaten van de app gebruikers Om de resultaten van de beweging van jongeren in beeld te krijgen, kan worden gekeken naar het gemiddeld aantal stappen van de app gebruikers. Ook kan de bewegingsrichtlijn als uitgangspunt genomen worden. Jongeren voldoen aan de bewegingsrichtlijn wanneer zij 300 minuten matig intensief bewegen per week (wandelen, fietsen).
Het aanbod in de app De app heeft een divers aanbod aan producten waaraan jongeren de gespaarde Fitcoins kunnen uitgeven. Niet al het aanbod op Fitcoins kan omschreven worden als een gezonde keuze. Op dit moment laten we dit zo, om de toeloop naar de app te waarborgen. Wél is het opvallend dat het meest verkochte item op de app de gezonde soep van de Zwaaikom is. In die zin draagt de app bij aan gezondere voedingsgewoontes. Andere populaire aankopen zijn: Een ijsje bij ViaVia, kaartjes voor zwembad de Warande, Bubble tea, Playstation bon, MyJewelry bon en de sportcadeaubon van Intersport. Het uitbreiden van het aanbod op Fitcoins blijft een belangrijk doel, zodat de app ook op de lange termijn interessant blijft. Deze zomer werd Fitcoins ook ingezet als middel om activiteiten van MOOVE onder de aandacht te brengen. Men kan via Fitcoins de activiteiten bekijken en zich vervolgens aanmelden voor de activiteit via de app. Binnenkort worden deze activiteiten geëvalueerd om te kijken of Fitcoins sparen leidt tot meer deelname aan activiteiten door jongeren. Conclusies Wat we hebben gemerkt dat gezond aanbod op gebied van voeding een beperkt effect heeft. Leerlingen nemen niet de moeite om naar de binnenstad te gaan voor een gezonde versnapering. De Bubble Tea en ijsje bij ViaVia zijn daarentegen wel weer zeer populair. Niet heel gezond, maar als beleving en ontspanning wel te billijken. Bovendien moet er flink bewogen worden voordat de beloning kan worden opgehaald. Gezond aanbod slaat wél aan, wanneer het direct op school wordt aangeboden als alternatief voor betaald ongezond. Daar ligt dus winst voor de deelnemende scholen. Verder is duidelijk dat belevingen het heel goed doen. Als proef hebben we bioscoopbonnen toegevoegd (zeer snel uitverkocht) en momenteel loopt een proef met cadeaubon lasergame, escaperoom of bowlen bij Vier Hoog in Breda. Ook in het kader van mentale gezondheid en ontspanning een speerpunt voor het komend schooljaar. Verder zullen beproefde succesnummers weer terugkomen in de app. Deze zomer heeft Moove diverse activiteiten gepromoot via de app in het kader van de Zomerkaravaan. We hebben relatief veel aanmeldingen via de app zien binnenkomen en gaan nu evalueren of deze jongeren ook daadwerkelijk zijn gekomen. We hebben de eerste activiteit getoetst en daar was de opkomst vanuit de app 100%. Dus dat geeft hoop, maar vraagt nog meer onderzoek. Wat we verder in de projectgroep nog gaan bespreken is de aansluiting van (sport)clubs en verenigingen op het platform, zodat zij hun aanbod actief kunnen promoten. Vooral de toegankelijkheid voor sport en bewegen voor mensen met een kleine beurs is speerpunt in het beleid van VWS. Fitcoins zouden hier een rol in kunnen spelen. |
Archieven
July 2023
Categorieën |