De naam zegt het immers al: gewoonten. Dat wat we al jaren gewend zijn te doen. Van huis uit meegekregen, met de paplepel ingegoten. En niets is moeilijker dan gewoonten duurzaam te veranderen. De wetenschap lijdt aan hetzelfde syndroom: ook zij blijven volharden in hun gewoonten onderzoek te doen naar kennis over voeding, nutriënten, effect van voeding op gezondheid, etc. En ondertussen verrijst er op elke straathoek een fastfood restaurant, krijg je bij de kassa van het benzinestation twee chocoladerepen voor de prijs van één en zijn chips en limonade eerder regel dan uitzondering in de sportkantine.
OVERGEWICHT Het RIVM/CBS heeft berekend dat in 2040 ruim 67% van de volwassenen overgewicht heeft en bijna 20% ernstig overgewicht. Dat percentage stijgt gestaag sinds de jaren negentig en er lijkt vooralsnog geen kentering plaats te vinden. Ondanks al die kennis over voeding neemt het aantal diabetes type 2 gevallen met 1100 PER WEEK toe. Alleen al in Nederland. Wat is hier aan de hand? Want we weten toch waardoor dat komt? MAATSCHAPPIJ We hebben geen gezondheidsprobleem, maar een sociaal-maatschappelijk probleem. In een maatschappij waar we voortdurend worden verleid te zitten, ongezond, teveel, te vet, te zoet te eten, te stressen, te roken en alcohol te drinken, zijn alle goed bedoelde gedragsinterventies gedoemd te mislukken. Waarom? ONBEWUST 99% van ons gedrag is onbewust. De ruimte om vanuit bewustwording gedrag te verandering, is zeer beperkt. Weten we dat fruit en groente goed voor ons zijn? Vette vis één keer per week? Met mate eten? Water beter dan frisdrank? Dat we van roken kanker krijgen? Dat van teveel alcohol je lever het zwaar te verduren heeft? Dat bewegen goed voor je is? Ja, dat weten we! En toch doen we het niet. En wanneer we proberen ‘anderen te veranderen’, dan heeft dat nauwelijks succes wanneer je maar aanspraak blijft doen op individuele gedragsverandering. Daar is namelijk doorzettingsvermogen, discipline en wilskracht voor nodig. En dat is lastig in een wereld die ons constant uitdaagt het tegenovergestelde te doen. SOCIAAL Een onderbelicht fenomeen is de kracht van een stimulerende omgeving en sociale versterking. Wanneer je met een groep gelijkgestemden besluit om niet alleen elkaar aan te spreken op gedrag, maar ook te streven naar een gezonde woon-, werk-, studie- en leefomgeving in combinatie met sociale versterking en beloning, dan is de kans op succes met 31% gestegen. COMMUNITIES En dat is precies waar we ons via Fitcoin® Health Communities op richten: Op een positieve manier, onbewust verleiden tot gezondere keuzes in een stimulerende omgeving. Dat werkt het best wanneer je invloed hebt op al deze factoren; 1. Individueel gedrag, 2. sociale versterking, 3. fysieke omgeving. Dus in communities zoals bedrijven, scholen, wijken en verenigingen. Hoe meer communities er komen, des te meer deze in elkaar overvloeien. Een gezond bedrijf, gezonde school in een gezonde wijk, in een gezond land. En zo realiseren we samen een gezond en fit Nederland. Doe je mee?
0 Comments
|
Archieven
July 2023
Categorieën |