Persbericht Breda, 30 juli 2021 -. Waar onlangs nog uit onderzoek van het Kenniscentrum Sport en Bewegen bleek dat Nederlanders minder zijn gaan bewegen tijdens de Corona-pandemie, is het beweeggedrag onder Nederlanders die worden beloond voor bewegen juist toegenomen. It’s My Life, de organisatie die een app ontwikkelde waarmee bedrijven medewerkers belonen met Fitcoins wanneer ze meer gaan bewegen, ziet een onmiskenbare stijging in het beweeggedrag van zijn deelnemers. Gebruikers van deze app zijn in de periode van 1 april 2020 tot 1 juli 2021 gemiddeld 12 minuten per dag meer gaan bewegen. Dit is een toename van 30% ten opzichte van de periode daarvoor. Dit levert naast tevreden medewerkers ook financieel voordeel op: deelnemende bedrijven boekten in deze periode €3.277.009,20* gezondheidswinst door een betere fitheid en hogere arbeidsproductiviteit van hun personeel. Steeds meer bedrijven gebruiken technologie om vitaliteit te boosten Dat de deelnemers van It’s My Life goed zijn voor flinke winst heeft meerdere redenen, vertelt oprichter en mede-eigenaar René Sielhorst: “Allereerst maken we dagelijkse beweging aantrekkelijker door wandelen en fietsen te belonen met Fitcoins. Deze vormen van beweging doen de meeste mensen toch al en je kunt makkelijk een rondje extra doen, ook thuis of in de buurt. Onze deelnemers hebben dus geen last gehad van sportscholen en -verenigingen die lange tijd gesloten zijn geweest.” Daarnaast ziet Sielhorst dat bedrijven steeds meer aandacht schenken aan gezondheid en vitaliteit. “De meeste van onze klanten hebben relatief veel medewerkers die zittend werk doen en het thuiswerken heeft dat er niet beter op gemaakt. Bedrijven zijn op zoek naar oplossingen om medewerkers op afstand te kunnen motiveren en stimuleren. Deze aandacht voor een actieve leefstijl en de mogelijkheid alles op afstand te organiseren heeft er voor gezorgd dat ons platform een groei van 400% heeft doorgemaakt in het afgelopen jaar; steeds meer bedrijven melden zich aan bij It’s My Life om de vitaliteit van hun medewerkers te boosten. Denk bijvoorbeeld aan grote bedrijven als Zorg van De Zaak Netwerk, Wageningen Universiteit en Deloitte, maar ook kleinere (overheids)organisaties waaronder woningcorporaties, MKB-bedrijven en gemeenten. De participatiegraad binnen deze bedrijven is gemiddeld 63% en dat is aanzienlijk hoger dan deelname aan traditionele sport- en beweegprogramma’s”, aldus Sielhorst Belonen werkt het allerbeste Beloning is het beste middel om mensen aan het bewegen te krijgen volgens Sielhorst. Hij verwijst o.a. naar het proefschrift van Dr. Marius Rietdijk, docent aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Sielhorst stelt: “Door positieve bekrachtiging van beweeggedrag, zijn meer bedrijven en medewerkers mee gaan doen met It's My Life én daadwerkelijk meer gaan bewegen. Wij geven organisaties dan ook de mogelijkheid om eigen beloningen in de app te plaatsen die de deelnemers kunnen verdienen met hun gespaarde Fitcoins. Denk bijvoorbeeld aan een extra vrije middag, een paar wandelsokken, een Dopper of een cadeaubon voor een sportwinkel of Rituals. Ook de Fleurop actie waarmee deelnemers met Fitcoins een bloemetje konden laten bezorgen bij bewoners van een verzorgingstehuis was een groot succes en leidde aantoonbaar tot meer beweegminuten.” * Winstcijfers Om de behaalde winst van de toename in beweging uit te rekenen gebruikt It’s My Life de rekentool van Werken in Beweging. Samen met wetenschappelijk onderzoeksbureau Decisio ontwikkelde Werken in Beweging in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een rekentool om de (gezondheids)effecten van meer bewegen cijfermatig uit te kunnen drukken. Daarin maakten zij onderscheid tussen vijf effecten: fitheid & arbeidsproductiviteit, ziekteverzuim, ziektekosten, ziektelast en levensduur. De eerste twee komen ten gunste van de werkgever, van de overige drie profiteren de medewerker en maatschappij. Het gaat om een globale inschatting met als uitgangspunt een gemiddelde medewerker die relatief weinig beweegt. De in totaal behaalde winst door It’s My Life deelnemers in de periode 1 april 2020 tot 1 juli 2021 is: Besparing werkgevers: €3.277.009,20 Besparing maatschappij: €636.312,66 Reductie aantal verzuimdagen: 682 Gewonnen levensjaren in goede gezondheid (QALY): 11,22 Wetenschap, technologie en gezondheid Waar in het eerder genoemde onderzoek van het kenniscentrum Sport en Bewegen nog gebruik is gemaakt van vragenlijsten, verzamelt It’s My Life accurate beweegdata van smartphone apps, FitBits en Garmins. Voor de analyse van deze anonieme en geaggregeerde beweegdata ten bate van onderzoek en rapportage, maakt It’s My Life gebruik van SAP Analytics: een digitale module die ruwe beweegdata omzet in begrijpelijke grafieken en gezondheidscijfers. Voor de bouw en inrichting van de app en de analytics module schakelde It’s My Life SAP-partner Expertum Consulting in. Expertum is al sinds 2017 betrokken bij de ontwikkeling van het platform en niet verrast door het succes van het afgelopen jaar. Sjoerd van Middelkoop, director en partner bij Expertum, vertelt: “Als ontwikkelaar en actief gebruiker van het It’s My Life platform zien we door de jaren heen een heel mooie trend van verbetering in beweeggedrag en vitaliteit. Door de combinatie van beloning voor gezond gedrag en de gamification elementen in de app zien wij een stabiel hoog gebruik onder onze collega’s van de app. Met de analytics module hebben wij onze expertise op het vlak van data en visualisatietechnieken dankbaar kunnen inzetten om de resultaten inzichtelijk te maken voor de klanten en communities”.
4 Comments
Ja, ook ik ben opgeleid volgens het principe dat gedragsverandering via een aantal voorgeprogrammeerde stappen verloopt:
Maar na 32 jaar praktijkervaring kan ik je vertellen dat dit slechts werkt voor een klein percentage (5-15%) mensen. En dat zijn alleen de mensen die 'open staan' voor de boodschap. Vaak moet zich daar vooraf al een ingrijpende gebeurtenis hebben afgespeeld die ervoor zorgt dat je ontvankelijk bent voor de boodschap. Dat kan individueel zijn doordat je bijvoorbeeld bij de huisarts komt en er blijkt een serieus gezondhedsprobleem te zijn of een maatschappelijk gebeurtenis zoals nu bij COVID-19 en je ziet dat het vooral mensen met leefstijlproblematiek zijn die op de IC belanden. Ook mensen waarvoor een gezonde leefstijl al vanzelfsprekend is, pikken de boodschap op. Maar ja, die zouden ook zonder jouw boodschap al gezond leven. Wat werkt dan wel? Nou, precies het tegenovergestelde:
Het begint dus niet met bewustwording, maar met de beloning. Dat vraagt dus om omdenken. De (neuro)marketing past dit principe al 10-tallen jaren toe. Zo heeft de COOP supermarkt in mijn woonplaats nu een EK-actie waar je een oranje voetbal, shirtjes en sokken kunt verdienen Soufiane Touzani (een YouTube influencer). Daarvoor dien je boodschappen te doen in betreffende supermarkt en verdien je stickers voor een spaarkaart. Je snapt het al, van mijn kinderen mag ik niet meer naar andere supermarkten, want ze willen de hele serie bij elkaar verdienen. Tijdens deze actie merk ik dat betreffende supermarkt best wel fijn is, een aantal betere producten heeft en leer ik over de cooperatieve gedachte van deze supermarkt. En eigenlijk staat me dat wel aan. Willen we mensen verleiden om gezonder te leven, dan kunnen wij deze principes ook toepassen. Daardoor zullen meer mensen (50-70%) mee gaan doen met leefstijl-, gezondheids- en vitaliteitsprogramma's. Weten hoe? Elke eerste dinsdag van de maand verzorg ik een demo waarin ik je laat zien hoe we deze principes hebben toegepast in ons platform en gezond gedrag belonen met Fitcoins. AuteurRené Sielhorst houdt zicht al sinds 1989 bezig met gezondheidsbevordering op de werkplek en deelt regelmatig zijn inzichten en ervaringen. |
Archieven
July 2023
Categorieën |