We lezen en horen steeds vaker het woord vitaliteit. Maar wat is vitaliteit eigenlijk? Vraag het 10 verschillende mensen en je krijgt 10 verschillende antwoorden. En daar zit gelijk het probleem. Het is een containerbegrip en je hersenen kunnen daar niet echt iets mee. Vitaliteit roept geen emotie op. Misschien wel voor de HR manager, maar nauwelijks voor de werknemer. Het is namelijk lastig om een beeld op te roepen bij het woord vitaliteit. Het risico bestaat dan ook dat investeren in vitaliteit zorgt dat je gaat zwabberen. Iedereen heeft zijn eigen ideeën en stokpaardjes en voordat het het weet is je vialiteitsplan een wir-war van losse initiatieven zonder kop en start. Bovendien is de ROI van vitaliteit lastig te meten, waardoor de CFO vitaliteit als een kostenpost gaat zien in plaats van een investering. Wat dan wel? Durf te kiezen! Wat is belangrijk in jouw organisatie en waarmee wil je graag worden geassocieerd? Vraag je veel mentaal van je werknemers? Zorg dan dat je voortdurend aandacht besteedt aan mentale gezondheid. Een psycholoog die op afroep en snel beschikbaar is. Workshops en webinars. En bespreek de mentale gezondheid in je voortgangsgesprekken met medewerkers. Hou er ook met de indeling van het werk en taken, werktijden en prestaties rekening mee. Ook afspraken over emailgebruik 's avonds en in het weekend horen daarbij. Maar zorg dat je medewerkers herkennen dat dit een belangrijk thema voor jou is. Dan gaat het beklijven en vergroot je de kans dat ook je medewerkers hiervan bewust worden. Maar het kan natuurlijk ook over voeding gaan. Heb je veel medewerkers met overgewicht of snack-gedrag? Zorg dan dat er gezonde catering is of biedt een gezonde lunch aan. Wel even de WKR in de gaten houden, anders gaat de Belasting dienst er ook iets van vinden ;-). Fruit beschikbaar op de afdelingen en regelmatig campagnes gericht op gezonder eten. Wellicht is een leefstijlcoach of gewichtsconsulent op locatie een optie. Daarvan zijn er zo'n 5000 in Nederland en een dagdeel per week op inloopbasis beschikbaar is voor veel werknemers een uitkomst. Brengen je medewerkers de hele dag zittend door? Durf dan te kiezen voor het thema zit-gedrag en/of bewegen. Investeer in actieve werkplekken met zit-sta-bureaus, deskbikes en ballen om op te zitten. Maak trapgebruik aantrekkelijk en biedt een app waarmee medewerkers elkaar uit kunnen dagen voor beweegchallenges of inzicht krijgen in beweeg- en zitgedrag. De aanhouder wint Doe dat dan ook vervolgens voor langere periode en maak gebruik van de kracht van herhaling. Mensen hebben 3 tot 6 maanden nodig om gedrag te kunnen veranderen in nieuwe gewoontes. Dat bereik je niet met een opeenhoping van allerlei losse flodders op verschillende thema's. Dat is leuk voor de bühne, maar het levert nauwelijks resultaat op. Kies een thema, besteed daar wekelijks of minimaal maandelijks aandacht aan en laat zien dat je dat thema belangrijk vindt. Beloon de medewerkers voor deelname en presenteer regelmatig resultaten of zet goede voorbeelden extra in het zonnetje. Sparren over jouw keuzes? Bel me gerust. 06-28226715 of connect op LinkedIn: René Sielhorst
1 Comment
|
Archieven
July 2023
Categorieën |