Zingeving. Zinnige dingen doen. Er toe doen. Dat is waar het om draait. We denken vaak dat het bewegen is, of gezonde voeding. Een lagere werkdruk, stresspreventie. Financiële rust. Allemaal waar, maar deze factoren zijn ondergeschikt aan zingeving. Je kunt broccoli eten tot je een ons weegt, trainen totdat je een marathon kunt lopen, maar als jouw werkgever alleen maar bezig is met geld verdienen en winstoptimalisatie, dan nog loop je de kans op een totaal gebrek aan vitaliteit. Zowel individueel als collectief.
Van binnen naar buiten We zien eigenlijk dagelijks dat bedrijven voor hun gezondheids- of vitaliteitsprogramma naar binnen zijn gericht. Hoe kunnen wij onze medewerkers vitaliseren. Duurzaam inzetbaar houden. Op zich houdbare argumenten. Maar helaas wordt er door de verantwoordelijken te weinig om zich heen gekeken wat er al is. Op welke initiatieven je kunt aansluiten, waardoor het effect groter is dan alleen intern. Van binnen naar buiten gaan kijken dus. Wat willen wij als organisatie bewerkstelligen. Ervan uitgaande dat in de huidige maatschappij mensen niet hun hele leven bij dezelfde werkgever blijven. En buiten de poorten van het bedrijf ook nog een gezinsleven hebben en deel uit maken van meerdere communities. De wijk, oudervereniging, fanfare, sportclub, noem maar op. Door deze ook te betrekken, ontstaat er een beweging die steeds meer tractie zal krijgen. Van exclusief naar inclusief Het vitaliteitsprogramma is alleen maar voor onze medewerkers. Dat is anno 2020 zonde van de investering. De invloed van het thuisfront en de sociale omgeving van je medewerkers is misschien wel groter dan jouw invloed als werkgever. Dus waarom het programma exclusief houden? Juist door de stad of wijk waarin je bent gevestigd mee te laten doen, ontstaat er verbinding en verdieping. Je zult verstelt staan wat allerlei partijen in jouw directe werkomgeving allemaal kunnen doen. Soms zelfs voor een fractie van de kosten. Wij noemen dat Social Return on Investment. Voor elke deelnemer draag je automatisch bij aan het betrekken van de sociale omgeving van jouw organisatie en je medewerkers. De 80/20 vitaliteitsregel Veel bedrijven klagen dat 80% van de investeringen in vitaliteit gaat naar 20% van de werknemers. Dat komt vooral doordat er wordt geïnvesteerd in interventies die maar 20% van je werknemers interesseert. Door breder te kijken kun je de 80/20 regel omzetten in 20/80: 20% van je investering gaat naar 80% van je medewerkers. Dan weet je ook gelijk op welke manier je jouw budgetten slimmer in kunt zetten. Met een groter bereik en hogere Value on Investment als gevolg. Fitcoins® inzetten voor zingeving Bewegen stimuleren is nobel. De meeste mensen weten best dat bewegen gezond is. Toch zijn we dat de laatste 20 jaar steeds minder gaan doen. Door ‘meer bewegen’ niet als doel, maar als middel in te zetten voor zingeving, ontstaat een totaal nieuwe beleving. Voor bewegen verdien je Fitcoins®, virtuele munten die je verzamelt in je spaarpot op je smartphone. Door deze Fitcoins® bijvoorbeeld te doneren aan een goed doel of een mooi project in jouw wijk, wordt meer bewegen ineens extra zinvol. We zien al mooie donaties van bedrijven aan goede doelen en maatschappelijke trajecten. Hoe tof zou het zijn als je ook je werknemers mee kan nemen in deze trajecten, waardoor zij het oprechte gevoel krijgen bij te dragen aan een mooier leven voor de mensen om ons heen. Dat kost je dus niks extra’s, want dat budget is toch al gereserveerd. Maar wanneer je de 80/20 regel ook nog eens weet om te zetten naar een 20/80 regel, dan zou je die 60% die je bespaart op een nog maatschappelijk verantwoordelijkere manier kunnen gaan inzetten. Zodat iedereen evenveel kans heeft op een lang, gezond en gelukkig leven. Dat is nou zingeving van de bovenste plank!
0 Comments
Er wordt veel verspild in Nederland. Ook op het gebied van vitaliteit. Ik kom al 30 jaar bij bedrijven over de vloer en in die tijd heb ik 3 vormen van verspilling opgemerkt.
1. We proberen allemaal het wiel opnieuw uit te vinden Iemand neemt het initiatief binnen je organisatie en vindt dat er vitaliteitsbeleid opgezet moet gaan worden. En hop, aan de slag. We stellen een team samen, gaan brainstormen, vragen budget aan en rollen een plan uit. Niet bewust dat andere bedrijven deze route al hebben afgelegd en ervaring hebben in het uitrollen van een dergelijk plan. In de praktijk komt het er vaak op neer dat bekende mislukkingen toch opnieuw worden gemaakt of dat een duur programma wordt ontwikkeld dat al lang bestaat. En dat je voor een fractie van de kosten kunt overnemen. In onze kwartaal meetings delen we succes en faalfactoren zodat we van elkaar kunnen leren en efficiënter praktijkervaringen kunnen delen. 2. Onvoldoende deelname We maken een plan, een planning, communiceren het plan naar de doelgroep en komen er achter dat de deelname tegenvalt. Lege plekken in de workshops en sportprogramma’s die ten onder gaan aan gebrekkige deelname. En dat is jammer, want het kan ook anders. Werken met een open budget maakt je flexibel. Via de Its My Life-app biedt je eerst een workshop aan en zendt dit via een pushbericht naar je werknemers of leden. Vooraf kun je een minimale deelname instellen die noodzakelijk is voor doorgang van de activiteit. Je kijkt dus eerst of er voldoende animo is voor een workshop of training en laat deze pas doorgaan als dat het geval is. Ondertussen kun je deelname ook belonen met Fitcoins® waardoor de kans op hoge deelname toeneemt. 3. Het zijn altijd dezelfde mensen die meedoen Dat komt doordat we vooral activiteiten organiseren voor mensen die geïnteresseerd zijn in…..gezondheid. En dan komen alleen de mensen die geïnteresseerd zijn in….gezondheid. Dus ja, dat zijn meestal dezelfde mensen. Die ook wel gezond leven als jij niks organiseert. Je wilt dat vooral de mensen mee gaan doen die minder geïnteresseerd zijn in gezondheid. Die bereik je niet met een boodschap over gezondheid. Weten we inmiddels na 30 (!) jaar. Hoe dan wel? Door te wijzen op direct voordeel. Gezond gedrag direct belonen, maar dan wel waardevol met Fitcoins®. Door vaker te bewegen straks een gezonde smoothie kopen in je bedrijfsrestaurant, is aantrekkelijker dan te communiceren over ‘duurzame inzetbaarheid’ en ‘preventie van ziekte’. Onze ervaring: maak vitaliteit en gezondheid toegankelijk en leuk. Spelvormen en interactie werken beter dan een wortel voorhouden of de stok achter de deur. En een app werkt beter dan een portal. Een app brengt jouw programma direct in de leefwereld van de gebruiker. Nog één belangrijke tip: mensen gaan alleen een app gebruiken wanneer deze hun leven een beetje makkelijker en aantrekkelijker maakt. Niet omdat jij wilt dat ze een app gaan gebruiken. Denk dus goed na over waardevolle content die de gebruiker aanspreekt, niet de aanbieder. Veel succes. |
Archieven
July 2023
Categorieën |