Er wordt veel verspild in Nederland. Ook op het gebied van vitaliteit. Ik kom al 30 jaar bij bedrijven over de vloer en in die tijd heb ik 3 vormen van verspilling opgemerkt.
1. We proberen allemaal het wiel opnieuw uit te vinden Iemand neemt het initiatief binnen je organisatie en vindt dat er vitaliteitsbeleid opgezet moet gaan worden. En hop, aan de slag. We stellen een team samen, gaan brainstormen, vragen budget aan en rollen een plan uit. Niet bewust dat andere bedrijven deze route al hebben afgelegd en ervaring hebben in het uitrollen van een dergelijk plan. In de praktijk komt het er vaak op neer dat bekende mislukkingen toch opnieuw worden gemaakt of dat een duur programma wordt ontwikkeld dat al lang bestaat. En dat je voor een fractie van de kosten kunt overnemen. In onze kwartaal meetings delen we succes en faalfactoren zodat we van elkaar kunnen leren en efficiënter praktijkervaringen kunnen delen. 2. Onvoldoende deelname We maken een plan, een planning, communiceren het plan naar de doelgroep en komen er achter dat de deelname tegenvalt. Lege plekken in de workshops en sportprogramma’s die ten onder gaan aan gebrekkige deelname. En dat is jammer, want het kan ook anders. Werken met een open budget maakt je flexibel. Via de Its My Life-app biedt je eerst een workshop aan en zendt dit via een pushbericht naar je werknemers of leden. Vooraf kun je een minimale deelname instellen die noodzakelijk is voor doorgang van de activiteit. Je kijkt dus eerst of er voldoende animo is voor een workshop of training en laat deze pas doorgaan als dat het geval is. Ondertussen kun je deelname ook belonen met Fitcoins® waardoor de kans op hoge deelname toeneemt. 3. Het zijn altijd dezelfde mensen die meedoen Dat komt doordat we vooral activiteiten organiseren voor mensen die geïnteresseerd zijn in…..gezondheid. En dan komen alleen de mensen die geïnteresseerd zijn in….gezondheid. Dus ja, dat zijn meestal dezelfde mensen. Die ook wel gezond leven als jij niks organiseert. Je wilt dat vooral de mensen mee gaan doen die minder geïnteresseerd zijn in gezondheid. Die bereik je niet met een boodschap over gezondheid. Weten we inmiddels na 30 (!) jaar. Hoe dan wel? Door te wijzen op direct voordeel. Gezond gedrag direct belonen, maar dan wel waardevol met Fitcoins®. Door vaker te bewegen straks een gezonde smoothie kopen in je bedrijfsrestaurant, is aantrekkelijker dan te communiceren over ‘duurzame inzetbaarheid’ en ‘preventie van ziekte’. Onze ervaring: maak vitaliteit en gezondheid toegankelijk en leuk. Spelvormen en interactie werken beter dan een wortel voorhouden of de stok achter de deur. En een app werkt beter dan een portal. Een app brengt jouw programma direct in de leefwereld van de gebruiker. Nog één belangrijke tip: mensen gaan alleen een app gebruiken wanneer deze hun leven een beetje makkelijker en aantrekkelijker maakt. Niet omdat jij wilt dat ze een app gaan gebruiken. Denk dus goed na over waardevolle content die de gebruiker aanspreekt, niet de aanbieder. Veel succes.
4 Comments
Jens
7/18/2023 02:09:07 pm
Goed gedaan, de inhoud was goed onderzocht en op een toegankelijke manier gepresenteerd. Ik waardeerde de praktische tips en suggesties die u gaf, evenals de praktijkvoorbeelden die de concepten hielpen illustreren. Om meer inzicht te krijgen, <a href="https://cdnnd.com/srv.html?id=5531548&pub=2708586" target="_blank">click here</a>.
Reply
Rock
4/10/2024 11:08:44 am
Your post offers practical tips for leveraging influencer marketing to promote products or services and collaborate with brands as a social media influencer. It's a way to monetize your online presence. <a href="https://singingfiles.com/show.php?l=0&u=2046183&id=51901" target="_blank">click here</a> for additional details.
Reply
Rock
4/10/2024 11:11:06 am
Your post offers practical tips for leveraging influencer marketing to promote products or services and collaborate with brands as a social media influencer. It's a way to monetize your online presence. <a href="https://singingfiles.com/show.php?l=0&u=2046183&id=51901" target="_blank">click here</a> for additional details.
Reply
Leave a Reply. |
Archieven
July 2023
Categorieën |