Het blijft bijzonder dat we aan de ene kant een bevolkingsgroep kennen die onvoldoende financiële middelen heeft voor een gezonde maaltijd of een sportabonnement voor de kinderen, en we aan de andere kant verse producten weg moeten gooien omdat ze tegen de uiterste verkoopdatum aanzitten en gemeentelijke sportparken 80% van de tijd ongebruikt blijven. Hoe kunnen we dit probleem omzetten in een kans waarmee we gezondheidsverschillen in Nederland verkleinen? enGezondheid is ongelijk verdeeld in Nederland. Mensen met een lage sociaal-economische status ervaren gemiddeld 6 tot 8 jaar minder gezonde levensjaren dan hoogopgeleiden. Dat zien we ook terug in het bedrijfsleven waar intern vaak grote verschillen bestaan in gezondheidsvaardigheden tussen verschillende afdelingen en productiegroepen. Het moge duidelijk zijn dat een tekort aan financiële middelen het kiezen voor gezonde producten minder urgent maakt. Vaak zijn de eerste en belangrijkste levensbehoeften een voortdurende bron van aandacht en spanning. Ga dan maar eens vertellen aan je medewerkers dat ze meer fruit moeten eten en vaker moeten bewegen. Een goed bedoeld advies dat op onvruchtbare bodem land.
Complementaire munt Door de introductie van een nieuw waardemodel is het mogelijk enerzijds medewerkers te belonen voor gezond gedrag en tegelijkertijd verspilling tegen te gaan. Hoe werkt dat? Door je tijd en energie om te zetten in klinkende munt: Fitcoins. Deze virtuele munt verdien je via een app op je telefoon die jouw stappen en fietsminuten omzet in Fitcoins. Via de Health Catalogus in deze app kun je deze Fitcoins besteden aan producten die het leven van jouw medewerkers aangenamer maakt. Op de thema's 1. leefomgeving, 2. gezondheid, 3. opleiding, 4. vrije tijd en 5. werken. Maar ja, hoe komen die producten en diensten nou in deze catalogus? Het antwoord is simpel: Verspilling tegengaan. Groente en fruit Supermarkten gooien 7 tot 13% van de groente en fruit in de winkel weg. Niet omdat dit van slechte kwaliteit is, nee, het mag niet meer verkocht worden omdat het over een bepaalde datum is. Door deze producten op de laatste dag aan te bieden via de catalogus voor Fitcoins, wordt verspilling voorkomen en bevorderen we tegelijkertijd gezond eetgedrag. Sport en bewegen Het zelfde geldt voor bijvoorbeeld een gemeentelijk zwembad. Er zijn in elk zwembad dal-uren. Uren dat het zwembad wél open is, verwarmd wordt, badmeester aanwezig, maar nauwelijks bezoekers. Door tijdens deze tijden kaartjes aan te bieden voor Fitcoins, biedt je verschillende mensen de mogelijkheid om toch het zwembad te bezoeken. Dat brengt geen extra kosten met zich mee, maar is wél heel waardevol voor de Fitcoin-spaarder die mogelijk na afloop ook nog een kopje koffie drinkt. Low effort, high value. Maar ondermijn ik hiermee dan niet mijn eigen businessmodel hoor ik je denken? Nee, integendeel. Je bepaalt immers zelf wanneer en hoeveel producten je in de catalogus plaats. Dat is eenvoudig aan te passen aan capaciteit en beschikbaarheid. En we merken juist dat het extra omzet oplevert. Het Parktheater dat op de laatste dag voor een voorstelling de laatst beschikbare plaatsen aanbiedt (die anders toch niet verkocht zouden worden), kan zich verheugen in een volle zaal en mogelijk extra omzet in de horeca. En dan hebben we het nog niet eens over de positieve mond-op-mond-reclame die dergelijk acties tot gevolg hebben. Goedkopere marketing bestaat er niet. Toen we laatst met ons team aan het brainstormen waren welke bedrijven hiervoor in aanmerking zouden komen om ófwel iets voor hun medewerkers te doen óf iets in de catalogus zouden kunnen plaatsen, hadden we binnen 15 minuten meer dan 40 bedrijven gevonden die van betekenis kunnen zijn. Wij geloven erin dat we op deze manier samen de gezondheidsverschillen kunnen verkleinen en zo van betekenis zijn voor een gezond en fit Nederland. Doe jij ook mee?
0 Comments
In 2016 draaide de documentaire 'Tomorrow'; een hoopgevend verhaal waarin oplossingen voor allerlei vraagstukken op het gebied van ‘een gezonde stad’ in beeld zijn gebracht. De droom die deze documentaire bij ons opriep was: "Hoe kunnen we van Eindhoven een stad maken waarin al deze aspecten van gezonder leven een plek hebben gekregen? Dus naast een slimme stad, ook een gezonde, duurzame, groene en sociale stad? Die droom was zo groot, dat we keuzes moesten maken waar te beginnen. Uiteindelijk is dat geworden: “mensen helpen om op een makkelijke manier hun eigen gezondheid te verbeteren”. Ten eerste omdat we daar verstand van hebben (en van de rest niet). En omdat ‘energie hebben’ de basis is voor mensen om überhaupt in actie te kunnen komen en dus mee te kunnen bouwen aan deze droom. Want verandering komt van ons samen- via ons eigen gedrag- en niet van ‘bovenaf’. Waar staan we nu, vier jaar later, m.b.t. deze droom? Ondanks (of dankzij?) deze crisis is ons werk op gebied van gezondheidsbevordering in een stroomversnelling gekomen. Met de stichting Eindhoven Vitaal (door ons opgericht en mede gefinancierd vanuit ons bedrijf It’s my life) hebben we de afgelopen jaren honderden mensen kunnen helpen. Samen met onze partners SGE en WIJEindhoven en inmiddels 10 trainers, staan we klaar om mensen te helpen met trainingen op het gebied van ‘gezonder leven’. In samenwerking met Vitalis organiseren we inmiddels op drie locaties de ‘sociale sportschool’; nu vanaf het balkon. En met Lumens organiseren we cursussen waarin we kinderen met hun ouders gezonder leren koken; nu tijdelijk online. Gezondheid voor iedereen Met It’s my life leveren we het virtuele beloningssysteem, waarmee mensen zelf hun kwaliteit van leven kunnen verbeteren door het verdienen van virtuele munten, de Fitcoins. Met dit systeem, wat inmiddels al een paar duizend gebruikers heeft in de regio, kunnen mensen relevante beloningen verdienen, waarmee ‘gezonder leven’ ook bereikbaar wordt voor mensen voor wie dat minder vanzelfsprekend is. Circulair We staan op het punt het beloningssysteem circulair te maken, zodat we hiermee ook de lokale, gezonde economie een stimulans kunnen gaan geven. We zijn bezig om met nieuwe partners voedselvoorziening naar de stad te halen en dit te koppelen aan de Fitcoins. Met andere nieuwe maatschappelijke partners gaan we lagere inkomensgroepen relevante beloningen laten verdienen, zoals voedsel, energie en educatie. Hiermee kunnen we een bescheiden bijdrage leveren aan het verkleinen van inkomensverschillen. Samen maken we het verschil Kortom, we zijn echt op de goede weg. Maar we zijn er nog niet! Alleen samen kunnen we deze enorme transitie verder vorm geven. We zijn dan ook ongelofelijk dankbaar dat we zo’n fantastische coalitie hebben kunnen smeden de afgelopen jaren. Dank aan alle partners- klein en groot- en zeker ook aan alle mensen in de wijken die meedoen. Laten we nog veel meer organisaties en bedrijven besmetten met het gezondheidsvirus. Zodat zoveel mogelijk mensen een gezond en waardevol leven kunnen leiden. Geen onbelangrijk streven in deze tijden, lijkt ons. |
Archieven
July 2023
Categorieën |