Het blijft bijzonder dat we aan de ene kant een bevolkingsgroep kennen die onvoldoende financiële middelen heeft voor een gezonde maaltijd of een sportabonnement voor de kinderen, en we aan de andere kant verse producten weg moeten gooien omdat ze tegen de uiterste verkoopdatum aanzitten en gemeentelijke sportparken 80% van de tijd ongebruikt blijven. Hoe kunnen we dit probleem omzetten in een kans waarmee we gezondheidsverschillen in Nederland verkleinen? enGezondheid is ongelijk verdeeld in Nederland. Mensen met een lage sociaal-economische status ervaren gemiddeld 6 tot 8 jaar minder gezonde levensjaren dan hoogopgeleiden. Dat zien we ook terug in het bedrijfsleven waar intern vaak grote verschillen bestaan in gezondheidsvaardigheden tussen verschillende afdelingen en productiegroepen. Het moge duidelijk zijn dat een tekort aan financiële middelen het kiezen voor gezonde producten minder urgent maakt. Vaak zijn de eerste en belangrijkste levensbehoeften een voortdurende bron van aandacht en spanning. Ga dan maar eens vertellen aan je medewerkers dat ze meer fruit moeten eten en vaker moeten bewegen. Een goed bedoeld advies dat op onvruchtbare bodem land.
Complementaire munt Door de introductie van een nieuw waardemodel is het mogelijk enerzijds medewerkers te belonen voor gezond gedrag en tegelijkertijd verspilling tegen te gaan. Hoe werkt dat? Door je tijd en energie om te zetten in klinkende munt: Fitcoins. Deze virtuele munt verdien je via een app op je telefoon die jouw stappen en fietsminuten omzet in Fitcoins. Via de Health Catalogus in deze app kun je deze Fitcoins besteden aan producten die het leven van jouw medewerkers aangenamer maakt. Op de thema's 1. leefomgeving, 2. gezondheid, 3. opleiding, 4. vrije tijd en 5. werken. Maar ja, hoe komen die producten en diensten nou in deze catalogus? Het antwoord is simpel: Verspilling tegengaan. Groente en fruit Supermarkten gooien 7 tot 13% van de groente en fruit in de winkel weg. Niet omdat dit van slechte kwaliteit is, nee, het mag niet meer verkocht worden omdat het over een bepaalde datum is. Door deze producten op de laatste dag aan te bieden via de catalogus voor Fitcoins, wordt verspilling voorkomen en bevorderen we tegelijkertijd gezond eetgedrag. Sport en bewegen Het zelfde geldt voor bijvoorbeeld een gemeentelijk zwembad. Er zijn in elk zwembad dal-uren. Uren dat het zwembad wél open is, verwarmd wordt, badmeester aanwezig, maar nauwelijks bezoekers. Door tijdens deze tijden kaartjes aan te bieden voor Fitcoins, biedt je verschillende mensen de mogelijkheid om toch het zwembad te bezoeken. Dat brengt geen extra kosten met zich mee, maar is wél heel waardevol voor de Fitcoin-spaarder die mogelijk na afloop ook nog een kopje koffie drinkt. Low effort, high value. Maar ondermijn ik hiermee dan niet mijn eigen businessmodel hoor ik je denken? Nee, integendeel. Je bepaalt immers zelf wanneer en hoeveel producten je in de catalogus plaats. Dat is eenvoudig aan te passen aan capaciteit en beschikbaarheid. En we merken juist dat het extra omzet oplevert. Het Parktheater dat op de laatste dag voor een voorstelling de laatst beschikbare plaatsen aanbiedt (die anders toch niet verkocht zouden worden), kan zich verheugen in een volle zaal en mogelijk extra omzet in de horeca. En dan hebben we het nog niet eens over de positieve mond-op-mond-reclame die dergelijk acties tot gevolg hebben. Goedkopere marketing bestaat er niet. Toen we laatst met ons team aan het brainstormen waren welke bedrijven hiervoor in aanmerking zouden komen om ófwel iets voor hun medewerkers te doen óf iets in de catalogus zouden kunnen plaatsen, hadden we binnen 15 minuten meer dan 40 bedrijven gevonden die van betekenis kunnen zijn. Wij geloven erin dat we op deze manier samen de gezondheidsverschillen kunnen verkleinen en zo van betekenis zijn voor een gezond en fit Nederland. Doe jij ook mee?
0 Comments
Leave a Reply. |
Archieven
July 2023
Categorieën |