Zingeving. Zinnige dingen doen. Er toe doen. Dat is waar het om draait. We denken vaak dat het bewegen is, of gezonde voeding. Een lagere werkdruk, stresspreventie. Financiële rust. Allemaal waar, maar deze factoren zijn ondergeschikt aan zingeving. Je kunt broccoli eten tot je een ons weegt, trainen totdat je een marathon kunt lopen, maar als jouw werkgever alleen maar bezig is met geld verdienen en winstoptimalisatie, dan nog loop je de kans op een totaal gebrek aan vitaliteit. Zowel individueel als collectief.
Van binnen naar buiten We zien eigenlijk dagelijks dat bedrijven voor hun gezondheids- of vitaliteitsprogramma naar binnen zijn gericht. Hoe kunnen wij onze medewerkers vitaliseren. Duurzaam inzetbaar houden. Op zich houdbare argumenten. Maar helaas wordt er door de verantwoordelijken te weinig om zich heen gekeken wat er al is. Op welke initiatieven je kunt aansluiten, waardoor het effect groter is dan alleen intern. Van binnen naar buiten gaan kijken dus. Wat willen wij als organisatie bewerkstelligen. Ervan uitgaande dat in de huidige maatschappij mensen niet hun hele leven bij dezelfde werkgever blijven. En buiten de poorten van het bedrijf ook nog een gezinsleven hebben en deel uit maken van meerdere communities. De wijk, oudervereniging, fanfare, sportclub, noem maar op. Door deze ook te betrekken, ontstaat er een beweging die steeds meer tractie zal krijgen. Van exclusief naar inclusief Het vitaliteitsprogramma is alleen maar voor onze medewerkers. Dat is anno 2020 zonde van de investering. De invloed van het thuisfront en de sociale omgeving van je medewerkers is misschien wel groter dan jouw invloed als werkgever. Dus waarom het programma exclusief houden? Juist door de stad of wijk waarin je bent gevestigd mee te laten doen, ontstaat er verbinding en verdieping. Je zult verstelt staan wat allerlei partijen in jouw directe werkomgeving allemaal kunnen doen. Soms zelfs voor een fractie van de kosten. Wij noemen dat Social Return on Investment. Voor elke deelnemer draag je automatisch bij aan het betrekken van de sociale omgeving van jouw organisatie en je medewerkers. De 80/20 vitaliteitsregel Veel bedrijven klagen dat 80% van de investeringen in vitaliteit gaat naar 20% van de werknemers. Dat komt vooral doordat er wordt geïnvesteerd in interventies die maar 20% van je werknemers interesseert. Door breder te kijken kun je de 80/20 regel omzetten in 20/80: 20% van je investering gaat naar 80% van je medewerkers. Dan weet je ook gelijk op welke manier je jouw budgetten slimmer in kunt zetten. Met een groter bereik en hogere Value on Investment als gevolg. Fitcoins® inzetten voor zingeving Bewegen stimuleren is nobel. De meeste mensen weten best dat bewegen gezond is. Toch zijn we dat de laatste 20 jaar steeds minder gaan doen. Door ‘meer bewegen’ niet als doel, maar als middel in te zetten voor zingeving, ontstaat een totaal nieuwe beleving. Voor bewegen verdien je Fitcoins®, virtuele munten die je verzamelt in je spaarpot op je smartphone. Door deze Fitcoins® bijvoorbeeld te doneren aan een goed doel of een mooi project in jouw wijk, wordt meer bewegen ineens extra zinvol. We zien al mooie donaties van bedrijven aan goede doelen en maatschappelijke trajecten. Hoe tof zou het zijn als je ook je werknemers mee kan nemen in deze trajecten, waardoor zij het oprechte gevoel krijgen bij te dragen aan een mooier leven voor de mensen om ons heen. Dat kost je dus niks extra’s, want dat budget is toch al gereserveerd. Maar wanneer je de 80/20 regel ook nog eens weet om te zetten naar een 20/80 regel, dan zou je die 60% die je bespaart op een nog maatschappelijk verantwoordelijkere manier kunnen gaan inzetten. Zodat iedereen evenveel kans heeft op een lang, gezond en gelukkig leven. Dat is nou zingeving van de bovenste plank!
0 Comments
Leave a Reply. |
Archieven
July 2023
Categorieën |