Ja, ook ik ben opgeleid volgens het principe dat gedragsverandering via een aantal voorgeprogrammeerde stappen verloopt:
Maar na 32 jaar praktijkervaring kan ik je vertellen dat dit slechts werkt voor een klein percentage (5-15%) mensen. En dat zijn alleen de mensen die 'open staan' voor de boodschap. Vaak moet zich daar vooraf al een ingrijpende gebeurtenis hebben afgespeeld die ervoor zorgt dat je ontvankelijk bent voor de boodschap. Dat kan individueel zijn doordat je bijvoorbeeld bij de huisarts komt en er blijkt een serieus gezondhedsprobleem te zijn of een maatschappelijk gebeurtenis zoals nu bij COVID-19 en je ziet dat het vooral mensen met leefstijlproblematiek zijn die op de IC belanden. Ook mensen waarvoor een gezonde leefstijl al vanzelfsprekend is, pikken de boodschap op. Maar ja, die zouden ook zonder jouw boodschap al gezond leven. Wat werkt dan wel? Nou, precies het tegenovergestelde:
Het begint dus niet met bewustwording, maar met de beloning. Dat vraagt dus om omdenken. De (neuro)marketing past dit principe al 10-tallen jaren toe. Zo heeft de COOP supermarkt in mijn woonplaats nu een EK-actie waar je een oranje voetbal, shirtjes en sokken kunt verdienen Soufiane Touzani (een YouTube influencer). Daarvoor dien je boodschappen te doen in betreffende supermarkt en verdien je stickers voor een spaarkaart. Je snapt het al, van mijn kinderen mag ik niet meer naar andere supermarkten, want ze willen de hele serie bij elkaar verdienen. Tijdens deze actie merk ik dat betreffende supermarkt best wel fijn is, een aantal betere producten heeft en leer ik over de cooperatieve gedachte van deze supermarkt. En eigenlijk staat me dat wel aan. Willen we mensen verleiden om gezonder te leven, dan kunnen wij deze principes ook toepassen. Daardoor zullen meer mensen (50-70%) mee gaan doen met leefstijl-, gezondheids- en vitaliteitsprogramma's. Weten hoe? Elke eerste dinsdag van de maand verzorg ik een demo waarin ik je laat zien hoe we deze principes hebben toegepast in ons platform en gezond gedrag belonen met Fitcoins. AuteurRené Sielhorst houdt zicht al sinds 1989 bezig met gezondheidsbevordering op de werkplek en deelt regelmatig zijn inzichten en ervaringen.
2 Comments
7/7/2021 07:25:09 am
Mooi omdenken en lekker visueel met de (omgekeerde) 4 stappen.
Reply
Richard
2/20/2022 01:36:00 pm
Reply
Leave a Reply. |
Archieven
July 2023
Categorieën |