In 2018 werden we als consultants ingehuurd om een stagnerend vitaliteitsprogramma nieuw leven in te blazen. Je kent dat wel: er worden best wel wat goede dingen georganiseerd, maar het zijn altijd dezelfde mensen die participeren en het beoogde vitaliteitsteam kwam steeds minder vaak bij elkaar. 'We zijn niet tevreden met het team' zo wist onze opdrachtgever te vertellen. 'Ze zijn niet gemotiveerd en er komt steeds minder terecht van onze plannen. We staan op het punt ermee te stoppen, want het kost ons veel meer dan dat het oplevert'. 'Mag ik dan vragen hoeveel jullie jaarlijks investeren in vitaliteit en gezondheid?', vroeg ik mijn contactpersoon. 'Ja hoor, dat is geen geheim: € 152.541,- dit jaar'. Ik viel bijna van verbazing van mijn stoel. 'Dat is omgerekend bijna € 500,- per medewerker per jaar, dat is fors' rekende ik snel uit. 'Ik spreek liever over ruim € 3000,- per deelnemer, want maximaal 50 medewerkers maken maar gebruik van alle faciliteiten en interventies die we bieden, erg teleurstellend' was de reactie van mijn opdrachtgever.
Wat speelde hier? Als eerste riepen we het vitaliteitsteam bij elkaar. Waar we een uitgeblust en ongemotiveerd team hadden verwacht, ontmoeten we 9 enthousiaste en gedreven professionals. Totaal anders wat we ons hadden voorgesteld. Eén van de leden, een zeer mondige man met de nodige kennis van zaken én uitstraling, legde gelijk de vinger op de zere plek. 'We hebben hier en fantastisch team met veel kennis en enthousiasme. Maar als er iets georganiseerd moet worden, huurt de directie dure, externe bedrijven in zoals jullie om het te gaan regelen. Wij moeten er alleen maar voor zorgen dat onze collega's mee gaan doen en hebben verder nauwelijks inspraak.' ZO! Bij het kennismakingsrondje bleken we o.a. een hardlooptrainer, diëtist, integraal leefstijlcoach, bootcamp instructrice, wandelcoach en mindfulness trainer aan tafel te hebben. 'We zijn in dit team gekozen vanuit onze achtergrond, maar mogen alleen vanaf de zijlijn toekijken'. 'Wat zouden jullie dan willen?' was mijn logische vraag. 'We kunnen het allemaal zelf regelen', zo verzekerde mij het team, 'maar we krijgen niet de tijd en de tools om het goed uit te rollen. De directie huurt liever dure externen in dan dat ze ons tijd geven om het zelf te doen.' Simpel rekensommetje De vervolgstap was makkelijk voor te rekenen aan de directie. We kunnen jaarlijks € 122.541,- besparen en de investering terugbrengen tot € 30.000,- per jaar. De CFO keek me niet-begrijpend aan. 'Wanneer we jullie vitaliteitsteam gaan helpen zelf de regie te nemen over jullie plan en het ook zelf uit laten voeren, dan gaat jullie organisatie minder betalen en het enthousiasme, deelname en waardering gaan toenemen.' Als managementtool stelden we ons Fitcoin®-platform voor. 'Via dit platform kunnen we jullie vitaliteitsteam het beheer laten invullen van de gezonde community binnen de organisatie. Deelname en gezond gedrag worden beloond met Fitcoins® en deze Fitcoins® kunnen deelnemers weer inwisselen voor gezonde producten en diensten binnen de organisatie. Zo bouwen jullie je eigen community en neem je de regie voor gezondheid in eigen hand.' 'En hoe vullen we die catalogus dan?' was de begrijpelijke vraag van de facilitair directeur. 'Er worden al best goede dingen georganiseerd', was mijn reactie. 'Bootcamp, de fitnessruimte, fruit op het werk. Dat gaan we op één platform samenbrengen en activiteiten toevoegen die het vitaliteitsteam zelf bedenkt en uitvoert. Door gebruik van het platform en de Fitcoins® wordt gelijk duidelijk wat wordt gewaardeerd en 'gekocht' en wat niet. Wat waardevol is bouwen we uit, wat waardeloos is (er worden geen Fitcoins® aan uitgegeven) skippen we direct. Daarnaast gaat het MT het vitaliteitsteam een aantal uur per week de ruimte geven om zelf invulling te geven aan het plan onder werktijd. Hiermee wordt jaarlijks 80% bespaard, terwijl de deelname en motivatie toenemen. Door het 'zelf-doen' ontstaat er meer enthousiasme binnen het vitaliteitsteam en collega's worden sneller deelnemer doordat ze de 'trainers' kennen. Lokaal werkt nu eenmaal beter. Dure, externe partijen heb je hierdoor niet meer nodig en indien gewenst kunnen we jullie team nog verder opleiden en kwaliteit verbeteren.' De kracht van het zelf doen Inmiddels zijn we 1,5 jaar verder. Het vitaliteitsteam bemenst zelf het interne fitnesscentrum, er worden workshops gegeven en regelmatig gaan er groepen naar buiten om te wandelen of te sporten. We hebben enkele heel creatieve items in de catalogus gezien die gretig aftrek vinden voor Fitcoins®. Bij de Coffeecorner is een TV scherm opgehangen waardoor continu het scorebord en nieuws rondom vitaliteit wordt gecommuniceerd via het Fitcoin®-platform. Het team blij, het MT blij, bijna 50% deelname en veel reuring in het pand. En wij? We komen nog af en toe langs om te leren van de goede initiatieven zodat we die weer kunnen delen binnen andere communities. Met Fitcoins® heb je namelijk bijna geen Euro's meer nodig.
1 Comment
|
Archieven
July 2023
Categorieën |