De vraag die nagenoeg altijd als eerste gesteld wordt, als ik enthousiast over onze maatschappelijke trajecten, zoals ‘Eindhoven Vitaal’ vertel, is: “Super, maar wat is dan het verdienmodel?” Mijn antwoord is steevast: “Voor deze activiteiten hebben we geen verdienmodel, maar een waarde-model”. We zijn ervan overtuigd dat als je echte waarde toevoegt aan je omgeving, dat dan de verdiensten vanzelf wel komen. Misschien niet altijd in geld, maar zeker in voldoening. Uiteraard snap ik best dat we allemaal geld moeten verdienen om te kunnen eten, wonen en nog wat andere belangrijke zaken, zoals bijvoorbeeld goede banden voor je wielrenfiets.
De rotsvaste overtuiging dat geld verdienen je primaire doel moet zijn van ondernemende activiteiten, is niet de meest vruchtbare overtuiging in onze tijd. We zien allemaal wel dat de huidige vorm van dit kapitalistische systeem zijn beste tijd heeft gehad, maar echt de stap durven zetten naar waarde-gericht ondernemen, blijkt vaak toch nog lastig. En ook dat snappen wij als geen ander. Zelf heb ik ook een periode nagenoeg zonder geld of opdrachten rondgelopen en dan lijkt bovenstaande pleidooi om waarde te gaan creëren - zonder dat je vooraf precies weet wat je eraan over gaat houden - wel erg idealistisch of zelfs naïef. Maar ondanks - of misschien wel dankzij - mijn financiële dieptepunt, besloot ik toch om mijn voornemen naar ‘een betere wereld’ eens heel concreet en behapbaar te maken. En te starten met het helpen van mensen in mijn directe omgeving/wijk, voor wie gezonder leven minder vanzelfsprekend was. Hierdoor kwam ik in contact met It’s My Life, dat op de ‘zakelijke markt’ dezelfde missie had. De rest is geschiedenis en inmiddels ben ik mede-eigenaar van een prachtig bedrijf, waarin we samen met heel veel anderen een heuse ‘beweging’ in Nederland in gang hebben gezet; namelijk de beweging naar het gezondheidswaarde-model in plaats van het nu gangbare ziektekosten-model. Onze waarde-creatie heeft inmiddels ook geleid heeft tot een ‘verdienmodel’. Veel van onze klanten kwamen met ons in contact door de maatschappelijke trajecten die zij opgetuigd hebben. Het mooie is dat we met de hulp van onze zakelijke partners ook ons maatschappelijke project vol kunnen blijven houden. We hebben de ruimte om daar tijd in te blijven steken en zijn niet afhankelijk van subsidies. Leve de combi maatschappelijk-commercieel! Groot bijkomend voordeel is dat je in het ‘waarde-model’ ook geen concurrenten meer hebt. Iedereen die waarde creëert in de missie, (in ons geval alle Nederlanders helpen gezonder te worden, dus ook de grote groep waarvoor dit moeilijker is) kan en mag meedoen. Vanuit dit model gun je iedereen zijn of haar feestje en denk je direct aan samenwerkingsmogelijkheden in plaats van andere aanbieders als concurrent te zien. De maatschappelijke uitdaging op dit moment is zo ontzettend groot dat we ook alleen gezamenlijk verandering tot stand kunnen brengen. Er is niet één partij met dé oplossing, de oplossing zijn wij allemaal! Kortom; onderschat het waarde-model niet. Wat mij betreft is het vele malen waardevoller dan het aloude verdienmodel. Wat denk jij?
0 Comments
Leave a Reply. |
Archieven
July 2023
Categorieën |