Het succesverhaal van de gemeente RidderkerkHet was een berichtje op LinkedIn dat hem triggerde: op een innovatieve manier mensen stimuleren en belonen met Fitcoins. “Alle inwoners kunnen dan meedoen!” dacht hij gelijk. Jesper Lagendijk, van huis uit fysiotherapeut, is na het lezen van het berichtje gelijk enthousiast. Zijn affiniteit met gezondheid, leefstijl en voeding maakt dat hij hier iets mee wil. Vanuit zijn rol als trajectbegeleider binnen het sociaal maatschappelijk domein bij Facet Ridderkerk pakt hij de koe bij de hoorns. Hij heeft een doel voor ogen: meer Ridderkerkers een gezonde leefstijl. En dat is nodig want, zoals hij zelf zegt, “de gezondheid van mensen is over het algemeen niet super.” Zo gezegd, zo gedaan. Jesper wil een Fitcoin Health Community opzetten voor iedereen in Ridderkerk. Hij wist binnen zijn netwerk al snel de juiste mensen te vinden. Na heldere communicatie en duidelijke afspraken was de kogel door de kerk. “Iedere gemeente wil toch dat haar inwoners gezond zijn?” Jesper mag aan de slag met een pilot om zo laagdrempelig te beginnen. De neiging is om gelijk te beginnen. Maar hij zet stapje voor stapje. Hoe gaan we het doen? Hoe gaan we de mensen bereiken? Het vormt de basis van een solide plan, met als eerste grote stap: een informatiebijeenkomst. Jesper neemt het goede besluit om een centraal aanspreekpunt te creëren. Het feit dat geïnteresseerden een gezicht zien en echt ergens terecht kunnen maakt dat de start een groot succes is. Mensen worden geholpen en de community gaat groeien. En spreidt zich verder uit als een olievlek. Die olievlek heeft zich inmiddels verspreid naar bijna 300 deelnemers in de Fitcoin Health Community van de gemeente Ridderkerk. De deelnemers vinden het super interessant om hun stappen bij te houden. “Doordat veel mensen met de It’s My Life-app bezig zijn, bewegen ze meer en verdienen ze Fitcoins. Die geven ze weer uit bij de lokale bloemist, waardoor deze ondernemer nieuwe klanten in zijn bloemenzaak krijgt. Het mes snijdt aan zo veel kanten. Het algemene gevoel is echt veel beter. De Fitcoins hebben daar zeker aan bijgedragen.” Op dit moment is de Fitcoin in Ridderkerk een bekende naam geworden. Lokale media, zoals krant en radio, hebben veelvuldig aandacht aan het project gegeven met als gevolg dat veel mensen ervan af weten. “Ik ben trots op het feit dat we in redelijk korte tijd het project zo veel body hebben kunnen geven”, aldus Jesper. “Naast de inzet van de deelnemers hebben ook ondernemers hun steentje bijgedragen. Een community maak je met elkaar.” Wat Jesper betreft is het eindstation nog niet bereikt. “We willen nog meer mensen betrekken in de community. De naamsbekendheid van de Fitcoin helpt daarbij. De drempel om mee te doen wordt zo laag mogelijk.” De key to success is volgens hem de verbinding met de verschillende partijen. “Betrek iedereen bij de community. Jong, oud en alles wat daartussen zit. Begin met een informatiebijeenkomst en ga los tijdens een startbijeenkomst. Pas een variërend Fitcoin aanbod daar op aan. Vooral voor de wat oudere mensen is het waardevol om het project een gezicht te geven. Als er een ambassadeur aan het roer staat die enthousiast en intrinsiek gemotiveerd is, sta je al met 2-0 voor!”
1 Comment
|
Archieven
July 2023
Categorieën |