Zo zet Waterschap Aa en Maas Fitcoins in voor een vitalere en maatschappelijk verantwoorde organisatie De It’s My Life community blijft groeien. Steeds meer organisaties zetten de It’s My Life app in om de vitaliteit van hun medewerkers te boosten. Denk aan grote corporates, maar ook MKB-bedrijven, universiteiten en woningcorporaties. Elke organisatie zet de Fitcoins in op zijn eigen manier, maar allemaal met hetzelfde doel: gezond gedrag belonen om gezondheidswinst, werkgeluk en maatschappelijke impact te vergroten. Wij vinden dat deze ervaringen een mooi podium verdienen. Daarom interviewen we regelmatig onze ambassadeurs binnen aangesloten organisaties. Deze maand spraken we met Marcel Kanters van Waterschap Aa en Maas Vertel eens, wie ben jij en wat doet Waterschap Aa en Maas? “Ik ben Marcel Kanters, werkzaam als leefstijl- en vitaliteitscoach binnen Waterschap Aa en Maas. Ik werk al ruim 18 jaar bij Aa en Maas, maar sinds 2018 vervul ik hier de rol van vitaliteitscoach. Ik begeleid onze collega’s op het gebied van gezondheid en vitaliteit op individueel- en groepsniveau. Waterschap Aa en Maas zorgt voor schoon en voldoende water voor zo’n 744.000 bewoners in 24 gemeenten in Noord-Oost Brabant. Dat doen we met ongeveer 500 mensen, verdeeld over 10 verschillende locaties. De functies van onze collega’s lopen uiteen; zo hebben we harde werkers die de rioolzuiveringsinstallaties en stuwen bedienen, maar ook veel collega’s die onze missie vanuit ons kantoor in Den Bosch ondersteunen.” Hoe zijn jullie bij It’s My Life terechtgekomen? “Dat is een leuk verhaal! Binnen Aa en Maas zijn we natuurlijk al langer bezig met vitaliteit. Zo hebben we onze cateringuitbater op kantoor geselecteerd op een gezond voedingsaanbod en bieden we onze collega’s die werkzaam zijn op de buitenlocaties wekelijks gratis fruit aan. Sinds de zomer van 2020 is de hele organisatie bovendien rookvrij gemaakt en hebben we collega’s die rookten een cursus ‘stoppen met roken’ aangeboden.” “Omdat we altijd met vitaliteit bezig willen zijn op een manier die wordt omarmd door alle medewerkers, lanceerden we vorig jaar een gezondheidschallenge waarbij alle collega’s een idee mochten indienen over hoe wij als organisatie gezonder konden worden. Een van de collega’s droeg de It’s My Life app aan als idee en dat heeft gewonnen. Dus dook ik in de It’s My Life app en na mijn kennismaking met het It’s My Life team was ik ook overstag!” Dat is origineel! Waarom past de app zo goed bij Aa en Maas volgens jou? “De app maakt gezond gedrag heel laagdrempelig door gebruikers positief te motiveren om te gaan bewegen. Iedereen kan het op zijn eigen manier doen en dat is een groot voordeel gezien de uiteenlopende functies binnen onze organisatie. Onze collega’s die al veel bewegen worden beloond voor hun dagelijkse stappen en de rest wordt beloond voor de extra moeite zij erin steken. Dat is perfect. Bovendien zijn mensen heel gevoelig voor beloningen. Het is echt tof om iets extra’s te krijgen, zeker als je daar weinig of niets voor hoeft te doen.” Hoe heb je de lancering aangepakt? “Samen met twee collega’s van onze communicatieafdeling en met de input van de trainingen van It’s My Life heb ik een plan de campagne gemaakt. Op ons intranet - dat heel toepasselijk Spraakwater heet - hebben we een vitaliteitsgroep waar meer dan 300 collega’s in zitten. We hebben de app flink gepromoot in die groep, onder andere met de video die we zelf hebben gemaakt. De lancering was een succes. Nu, vijf maanden later, doen ongeveer 200 collega’s van de 500 mee. Mijn doel is dat een jaar na de lancering minimaal 50% van de organisatie de app gebruikt.” Hoe ben je van plan om de rest van de organisatie te overtuigen om mee te doen? “Dat is wel mijn grootste uitdaging, dus tips zijn welkom. We hebben een super aantrekkelijk catalogus aanbod, vooral de cadeaubonnen voor Rituals, Decathlon en Bol.com doen het erg goed. Ik ga binnenkort ook weer een poll uitzetten binnen de organisatie met de vraag wat onze mensen graag terug willen zien in de catalogus.” Tip van It’s My Life Binnen iedere organisatie zien we ongeveer hetzelfde; er is een groep medewerkers die geïnteresseerd is in vitaliteit en/of technologie, dus zij zullen de app vrijwel meteen downloaden en gebruiken. Dan is er een groep medewerkers die nieuwsgierig is, maar wat onzeker. Ook zij volgen vrij snel wanneer ze duidelijke informatie op intranet lezen of uitleg van een andere collega hebben gekregen. Dan is er een grote groep die onverschillig is en daardoor wat moeilijker te bereiken. En tot slot is er de kleinere groep die je nooit gaat meekrijgen omdat zij pertinent weigeren. Dus de hamvraag is: hoe motiveer je die grote groep in het midden? Een aantal tips:
“Handige tips! Ik heb inderdaad al eerder in de organisatie een poll uitgezet met de vraag waarom collega’s wel of niet meedoen. Een antwoord dat vaker terugkwam was dat ze geen sporthorloge (Garmin of Fitbit) hebben. Ook al is dat niet noodzakelijk om de app te gebruiken, wilden we er toch gehoor aan geven. Zo gezegd, zo gedaan; nu staat er een sporthorloge in de catalogus. Onze algemeen directeur heeft zelfs al een sporthorloge voor een andere collega bij elkaar gelopen, hoe gaaf is dat?!” Wat is het mooiste dat jullie hebben bereikt sinds de lancering van de app? “Eerder dit jaar hebben we een grote publiekscampagne gelanceerd: scheppen voor schoon water. Met de campagne deden we de oproep om afval op of langs het water op te ruimen om zo te zorgen voor een schoner landschap en veiliger water. De collega’s die hieraan meededen en hun bijdrage met een foto deelden op Spraakwater werden beloond met extra Fitcoins. Een fantastische manier om vitaliteit en maatschappelijke impact met elkaar te verbinden.” Dat is een prachtig voorbeeld van hoe je de app voor meerdere doeleinden kunt inzetten. Heb je nog tips voor andere organisaties? “Zeker! Ik zou iedereen absoluut aanbevelen om beeldmateriaal, zoals een video, te maken om de app te lanceren. Dit werkt beter dan tekst. Ook is het slim om ambassadeurs uit de organisatie te gebruiken hierin. Zo hebben wij onze Dijkgraaf en algemeen directeur benaderd en zij doen daadwerkelijk mee. Dit werkt top!” Wil jij ook jouw ervaringen met de It’s My Life app delen met andere aangesloten organisaties? Leuk! Stuur een bericht naar [email protected].
3 Comments
Peter
12/3/2021 08:57:27 am
Prachtig verhaal marcel!
Reply
10/6/2022 12:25:09 pm
Feeling range human down. Television same between thousand east. Always truth Republican.
Reply
10/10/2022 11:44:53 am
Test sort rise value ago act particular.
Reply
Leave a Reply. |
Archieven
July 2023
Categorieën |