Wil je ons iets meer over jezelf en Driessen Groep vertellen? “Natuurlijk! Ik ben Fleur Verhoeven, woonachtig in Eindhoven en MVO- & HRM-adviseur bij Driessen Groep in Helmond. Driessen Groep telt ongeveer 600 collega’s en samen richten we ons op organisaties in de publieke sector en mensen die daarin werkzaam (willen) zijn. Wij verbinden mens en werk, maken HRM-processen eenvoudiger, ondersteunen bij personeelsontwikkeling en mobiliteit en bieden online arbeidsmarkt-oplossingen. Werkgeluk is waar het bij ons om draait, zowel intern als extern.” Waarom zijn jullie gestart met It’s My Life? “It’s My Life paste voor ons perfect bij meerdere thema’s waarmee wij vanuit onze HR-afdeling al bezig waren. Werkgeluk is onze belangrijkste pijler en vitaliteit is daar weer een belangrijk onderdeel van. De meeste collega’s binnen Driessen Groep hebben zittend werk. Ze brengen veel tijd door achter de laptop, met als gevolg (te) weinig beweging. Daar wilden we verandering in brengen. We zijn altijd opzoek naar nieuwe impulsen en innovaties om onze medewerkers gelukkig en gezond te houden. Het gezonde gedrag van onze collega’s te belonen met Fitcoins sluit daarom naadloos aan bij onze visie en uitdaging. De opkomst van COVID-19 vormde hierin bovendien een katalysator. Met de app stellen we onze medewerkers zelf in staat om vanuit thuis mee te doen, individueel, maar toch samen. Samenkomen voor sportlessen of een marathon zat er niet in, maar dit alternatief is zeker zo effectief.” Hoe is de opstart verlopen? “De onboarding verliep heel fijn. Het It’s My Life team heeft ons proactief meegenomen in de stappen die we moesten zetten. We werden getraind door de technische, communicatieve en organisatie experts. Vervolgens hebben we intern een oproep gedaan onder onze collega’s of er gegadigden waren om mee te denken over ons nieuwe vitaliteitsprogramma. Er was een positieve respons van een groepje enthousiaste collega’s en de brainstorm die volgde was inspirerend. Hun suggesties voor de items die we in de It’s My Life catalogus zouden moeten plaatsen waren enorm waardevol. Zij werden automatisch de ambassadeurs binnen de organisatie.” “We hadden zoveel ideeën, dat het soms lastig was om te filteren wat we wel en niet wilden uitvoeren. Uiteindelijk hebben we voor de lancering een uitgebreide landingspagina ingericht, via Teams hebben we iedereen op de hoogte gebracht en we hebben een video gemaakt waarin de app geïntroduceerd wordt. Deze staat sinds onze lancering begin 2021 ingesteld als screensaver bij alle collega’s. De lancering was een succes. Onze mensen ervaren de app echt als een cadeautje van de werkgever en daarmee stijgt het werkgeluk. Inmiddels heeft meer dan de helft van onze organisatie de app.” Dat klinkt super positief! Driessen Groep heeft naast werkgeluk ook maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel staan. Zetten jullie de It’s My Life app daarvoor in? “Klopt! We hebben extra accounts afgenomen die we aan bewoners van Helmond - de thuisbasis van Driessen Groep - kunnen geven. Bovendien werken ik en mijn HR/MVO-collega’s nauw samen met onze collega’s van de Driessen Foundation. Voor elke 200 Fitcoins kunnen onze medewerkers 10 euro aan een van de initiatieven op het gebied van arbeidsmarkt reïntegratie van de Driessen Foundation. Dat loopt als een trein!” Prachtig initiatief. Zijn er ook uitdagingen geweest? “Het meest uitdagende vind ik om medewerkers betrokken te houden ná de lancering. We merken dat de app veelvuldig gedownload is en de Fitcoins volop verdiend worden, maar ze worden lang niet altijd uitgegeven. We gaan nu de organisatie opnieuw induiken om te vragen om welke artikelen of goede doelen onze collega’s staan te springen, zodat we die overwegingen mee kunnen nemen wanneer we de catalogus weer aanvullen.” Tip van It’s My Life Om je medewerkers betrokken te houden bij de app, is een doorlopende communicatiestrategie belangrijk. Wanneer je de app regelmatig onder de aandacht brengt, bijvoorbeeld met een intranetbericht, in je interne nieuwsbrief of via narrowcasting op kantoor, blijven collega’s aan de app denken. Geen inspiratie voor een bericht? Wat dacht je van een mooi overzicht van de behaalde resultaten van je community, zoals het aantal verdiende en uitgegeven Fitcoins, het aantal gezette stappen en welke producten het meeste gekocht zijn met Fitcoins. Wat kunnen andere organisaties van jullie leren?
“Ik kan iedereen aanbevelen om een loterij te lanceren! We boden via de app lotjes aan voor 100 Fitcoins en in die loterij verlootten we super gave prijzen, zoals 2 Instax camera’s en cadeaubonnen voor outdoorwinkel De Bever. De prijzen én het spelelement vormden samen een doorslaand succes!” Zijn er nog tips die je andere ambassadeurs mee wil geven? “Ja, een paar. Zorg dat je je medewerkers echt betrekt bij de uitrol van It’s My Life binnen je organisatie. Het is niet alleen vóór hen, maar ook dóór hen. Dus vraag wat ze willen, wat ze verwachten, wat makkelijk is of juist meer uitleg nodig heeft.” “Bovendien zou ik iedereen aanbevelen om een team eindverantwoordelijk te maken voor de app. Door de drukte van alledag verdwijnen dit soort toffe vitaliteitsprojecten vaak achter zaken met hogere prioriteit en dat is enorm zonde. Wanneer er een team verantwoordelijk is, wordt het minder snel vergeten.”
0 Comments
Leave a Reply. |
Archieven
July 2023
Categorieën |