De vraag die ik (nagenoeg) altijd als eerste kreeg/krijg, als ik enthousiast over mijn maatschappelijke traject Eindhoven Vitaal vertel, is: Super, maar wat is nou je verdienmodel? Mijn antwoord is steevast: Ik heb geen verdienmodel, maar een waarde-model. Ik ben ervan overtuigd dat als ik/je echte waarde toevoegt aan je omgeving, dat dan de verdiensten vanzelf wel komen. Uiteraard snap ik best dat we allemaal (wat) geld moeten verdienen om te kunnen eten, wonen en nog wat andere belangrijke zaken. Maar die rotsvaste overtuiging dat geld verdienen toch wel primair je doel moet zijn van je ondernemende activiteiten, is m.i. niet de meest vruchtbare overtuiging in onze huidige tijd. We zien allemaal wel dat ons huidige kapitalistische systeem zijn beste tijd heeft gehad, maar echt de stap durven zetten naar waarde-gericht ondernemen blijkt vaak toch nog lastig. En ook dat snap ik goed. Ook ik heb nauwelijks zonder geld of opdrachten rondgelopen en dan lijkt mijn bovenstaande pleidooi om waarde te gaan creëren, zonder dat je vooraf precies weet wat je eraan over gaat houden, wel erg idealistisch of wellicht zelfs naïef. Maar ondanks- of misschien wel dankzij- mijn financiële dieptepunt, besloot ik toch om mijn voornemen naar ‘een betere wereld’ eens heel concreet en behapbaar te maken en te starten met het helpen van mensen in mijn directe omgeving, voor wie gezonder leven minder vanzelfsprekend was. Van het een kwam het ander en inmiddels hebben we samen met anderen een echte ‘gezondheids-beweging’ in Eindhoven (en misschien wel in Nederland) in gang gezet. Ik kan je zeggen dat die waarde-creatie inmiddels ook geleid heeft tot een ‘verdien-model’. Nagenoeg al mijn grote zakelijke klanten heb ik te danken aan het maatschappelijke traject en de zichtbaarheid daarvan en ik kan daarmee inmiddels mijn boterham goed beleggen. Het mooie is dat ik daardoor ook mijn maatschappelijke project vol kan blijven houden en daar vrijwillig tijd in kan blijven steken. Vroeger dacht ik altijd dat ‘sociaal’ en ‘commercie’ niet of moeilijk te combineren zijn, maar tegenwoordig weet ik: Leve de combi maatschappelijk-commercieel! Nog een groot bijkomend voordeel is dat je in het ‘waarde-model’ ook geen concurrenten meer hebt. Iedereen die waarde creëert in onze missie; namelijk Nederland gezonder maken, kan en mag meedoen. Vanuit dit model gun je iedereen zijn of haar feestje en denk je direct aan samenwerkingsmogelijkheden i.p.v. andere aanbieders als concurrent te gaan zien. Onze markt bedraagt zo’n 17 miljoen mensen dus laten we dit alsjeblieft gezamenlijk doen ;-) Kortom; het waarde-model is mijns inziens veruit te prefereren boven het aloude verdienmodel! Veel plezier ermee!
0 Comments
Leave a Reply. |
Archieven
July 2023
Categorieën |